} f expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
#a466ff
Πρώτη Σελίδα

10.6.21

Ένας ισοβίτης διαλογίζεται, Στέλιος Γεράνης


'Εγινε πια λόγος κενός η δραπέτευσή μας
τη  σχεδιάζουμε
τη συζητάμε
αλλά
δεν την αποφασίζουμε. Μα,
ο σκοπός είναι να δραπετεύσεις εγκαίρως

5.6.21

«Ο "κακός μαθητής" στην εξ αποστάσεως» Αναστασία Τσ. - Δημιουργική γραφή εμπνευσμένη από τους "Κακούς" μαθητές του Ανδρέα Λασκαράτου και του Ζακ Πρεβέρ

Student Sleeping Computer High Res Stock Images | Shutterstock

       Ο κακός μαθητής του Ανδρέα Λασκαράτου

Ο κακός μαθητής      του Ζακ Πρεβέρ     


«Ο "κακός μαθητής"  στην εξ αποστάσεως» , της μαθήτριας  Αναστασίας Τσαντήλα

Ο κακός ο μαθητής στα διαδικτυακά θα είναι εκείνος που θα απαντήσει αμέσως, όταν παίρνουμε παρουσίες και θα αργήσει 20 δευτερόλεπτα με 5 λεπτά, όταν είναι να πει την άσκηση την ώρα του μαθήματος. Η μόνη σωτηρία του είναι το φιλαράκι που θα στείλει το: «Ξύπνα, σε φωνάζουνε ρε!»,  ένα μήνυμα του οποίου η ειδοποίηση στο κινητό είναι προφανώς πολύ πιο δυνατά από το κανονικό μάθημα. Προς Θεού! Αν το μάθημα ήταν λίγο πιο δυνατά, θα επηρέαζε τα όνειρα που τόσο ειρηνικά και ήσυχα βλέπει σκεπασμένος με το πάπλωμα, με τη συνοδεία ενός μουρμουρητού -τη φωνή της καθηγήτριας.

14.5.21

Ὕμνος εἰς Ἥλιον, Μεσομήδης ὁ Κρής

Φωτογραφία: Β. Δουληγέρη
 

Ὕμνος εἰς Ἥλιον

Χιονοβλεφάρου πάτερ Ἀοῦς,
ῥοδόεσσαν ὃς ἄντυγα πώλων
πτανοῖς ὑπ’ ἴχνεσσι διώκεις,
χρυσέαισιν ἀγαλλόμενος κόμαις,
περὶ νῶτον ἀπείριτον οὐρανοῦ
ἀκτῖνα πολύστροφον ἀμπλέκων,
αἴγλας πολυδερκέα πάναν
περὶ γαῖαν ἅπασαν ἑλίσσων.

9.5.21

Ὕμνος εἰς Νέμεσιν, Μεσομήδης ὁ Κρής

 "Justice and Divine Vengeance Pursuing Crime" (1808)Pierre-Paul Prud’hon, Μουσείο του Λούβρου

Ὕμνος εἰς Νέμεσιν

Νέμεσι πτερόεσσα βίου ῥοπά͵

κυανῶπι θεά͵ θύγατερ Δίκας͵

ἃ κοῦφα φρυάγματα θνατῶν

ἐπέχεις ἀδάμαντι χαλινῷ͵

ἔχθουσα δ’ ὕβριν ὀλοὰν βροτῶν

μέλανα φθόνον ἐκτὸς ἐλαύνεις.

6.5.21

Η ακατάπαυστη πάλη ανάμεσα σε δύο όντα, Ρομπέρτο Χουαρός

Φωτογραφία:Richard Calmes

Η ακατάπαυστη πάλη ανάμεσα σε δύο όντα

Η ακατάπαυστη πάλη ανάμεσα σε δύο όντα
είναι η πρώτη συνθήκη του είναι.

Είμαι ρόδο σημαίνει μάχομαι άλλο ρόδο,
ορατό ή αόρατο,
μάχομαι όλα τα ρόδα.
Και κάτι περισσότερο ακόμα:
σημαίνει μάχομαι ό,τι δεν είναι ρόδο.
Και κάτι ακόμα περισσότερο:
σημαίνει μάχομαι την ίδια του την απουσία ρόδου.

«Ένα όνομα, μια ιστορία, μια φορά»


“Στη γιαγιά μου, Αθανασία”

Θα προτιμούσατε να λέγατε  την ίδια  άχαρη ιστορία εκατό φορές ἠ  μία και να ξεμπερδεύατε; Αν προτιμήσατε την πρώτη επιλογή, μη διαβάζετε παρακάτω. Αν κάνατε τη δεύτερη, ελάτε να σας πω.

Γεννιέσαι μια φορά. Χαρές, λουλούδια, κεράσματα στα μαιευτήρια, στα καφενεία, τηλέφωνα από τα μακρινά τα ξένα. Και μετά αρχίζει. Η  μάχη της μητέρας,  η  μητέρα των μαχών: Η μάχη για το όνομα.

4.5.21

Ο Ζητιάνος, Ανδρέας Καρκαβίτσας- Ανάλυση, Απαντήσεις


Α.
Εισαγωγικές επισημάνσεις και ένταξη του έργου στην εποχή του

Γραμματειακό είδος: Κοινωνικό νατουραλιστικό μυθιστόρημα με ηθογραφικά και πλούσια λαογραφικά στοιχεία. (απόσπασμα) 18961897

       Η κατάταξη του Ζητιάνου σε ένα λογοτεχνικό γένος αποτέλεσε αντικείμενο φιλολογικού προβληματισμού και παραμένει ανοιχτό ζήτημα. Ορισμένοι  υποστήριξαν ότι είναι ηθογραφική νουβέλα, άλλοι μυθιστόρημα και ορισμένοι πολυσέλιδο διήγημα.. Ο Π. Δ. Μαστροδημήτρης σημείωσε ότι στην Πεζογραφία πολλές φορές  είναι δύσκολη η διάκριση της νουβέλας από το διήγημα, ενώ από την άποψη της σύνθεσης ευρύτερων καταστάσεων, η νουβέλα ανήκει σε έναν βαθμό στο γένος του μυθιστορήματος. Έπειτα από όλα αυτά – καταλήγει- δεν θα είχε νόημα να επιμείνουμε σε έναν μονολεκτικό ειδολογικό χαρακτηρισμό.

      Το έργο χωρίζεται σε πέντε κεφάλαια, τα οποία φέρουν  τους ακόλουθους τίτλους :

1. Το συναπάντημα
2. Mυστήρια της Ζητιανιάς.
3. Τα βότανα
4. Ο Βρυκόλακας
5. Δικαιοσύνη

Το σχολικό απόσπασμα ανήκει στο  β΄ κεφάλαιο του έργου, στα Μυστήρια της Ζητιανιάς.

 Β. Το ιστορικό πλαίσιο της συγγραφής του Ζητιάνου