'Εγινε πια λόγος κενός η δραπέτευσή μας
τη σχεδιάζουμε
τη συζητάμε
αλλά
δεν την αποφασίζουμε. Μα,
ο σκοπός είναι να δραπετεύσεις εγκαίρως
}
Ο κακός μαθητής του Ανδρέα Λασκαράτου
Ο κακός μαθητής του Ζακ Πρεβέρ
Ο κακός ο μαθητής στα διαδικτυακά θα είναι εκείνος που θα απαντήσει αμέσως, όταν παίρνουμε παρουσίες και θα αργήσει 20 δευτερόλεπτα με 5 λεπτά, όταν είναι να πει την άσκηση την ώρα του μαθήματος. Η μόνη σωτηρία του είναι το φιλαράκι που θα στείλει το: «Ξύπνα, σε φωνάζουνε ρε!», ένα μήνυμα του οποίου η ειδοποίηση στο κινητό είναι προφανώς πολύ πιο δυνατά από το κανονικό μάθημα. Προς Θεού! Αν το μάθημα ήταν λίγο πιο δυνατά, θα επηρέαζε τα όνειρα που τόσο ειρηνικά και ήσυχα βλέπει σκεπασμένος με το πάπλωμα, με τη συνοδεία ενός μουρμουρητού -τη φωνή της καθηγήτριας.
Φωτογραφία:Richard Calmes
Η ακατάπαυστη πάλη ανάμεσα σε δύο όντα
Η ακατάπαυστη πάλη ανάμεσα σε δύο όντα
είναι η πρώτη συνθήκη του είναι.
Είμαι ρόδο σημαίνει μάχομαι άλλο ρόδο,
ορατό ή αόρατο,
μάχομαι όλα τα ρόδα.
Και κάτι περισσότερο ακόμα:
σημαίνει μάχομαι ό,τι δεν είναι ρόδο.
Και κάτι ακόμα περισσότερο:
σημαίνει μάχομαι την ίδια του την απουσία ρόδου.
Θα προτιμούσατε να λέγατε την ίδια άχαρη ιστορία εκατό φορές ἠ μία και να ξεμπερδεύατε; Αν προτιμήσατε την πρώτη επιλογή, μη διαβάζετε παρακάτω. Αν κάνατε τη δεύτερη, ελάτε να σας πω.
Γεννιέσαι μια φορά. Χαρές, λουλούδια, κεράσματα στα μαιευτήρια, στα καφενεία, τηλέφωνα από τα μακρινά τα ξένα. Και μετά αρχίζει. Η μάχη της μητέρας, η μητέρα των μαχών: Η μάχη για το όνομα.
Γραμματειακό είδος: Κοινωνικό νατουραλιστικό μυθιστόρημα με ηθογραφικά και πλούσια λαογραφικά στοιχεία. (απόσπασμα) 1896→1897
Η κατάταξη του Ζητιάνου σε ένα λογοτεχνικό γένος αποτέλεσε αντικείμενο φιλολογικού προβληματισμού και παραμένει ανοιχτό ζήτημα. Ορισμένοι υποστήριξαν ότι είναι ηθογραφική νουβέλα, άλλοι μυθιστόρημα και ορισμένοι πολυσέλιδο διήγημα.. Ο Π. Δ. Μαστροδημήτρης σημείωσε ότι στην Πεζογραφία πολλές φορές είναι δύσκολη η διάκριση της νουβέλας από το διήγημα, ενώ από την άποψη της σύνθεσης ευρύτερων καταστάσεων, η νουβέλα ανήκει σε έναν βαθμό στο γένος του μυθιστορήματος. Έπειτα από όλα αυτά – καταλήγει- δεν θα είχε νόημα να επιμείνουμε σε έναν μονολεκτικό ειδολογικό χαρακτηρισμό.
Το έργο χωρίζεται σε πέντε κεφάλαια, τα οποία φέρουν τους ακόλουθους τίτλους :
1. Το συναπάντημα
2. Mυστήρια της Ζητιανιάς.
3. Τα βότανα
4. Ο Βρυκόλακας
5. Δικαιοσύνη
Το σχολικό απόσπασμα ανήκει στο β΄ κεφάλαιο του έργου, στα Μυστήρια της
Ζητιανιάς.
Β. Το ιστορικό πλαίσιο της συγγραφής του Ζητιάνου