} f expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
#a466ff
Πρώτη Σελίδα

16.2.22

Στιλέτο, Άννα Ε. Πετράκη

Λουκάς Σαμαράς, "Βιβλίο 4", 1962
ΣΤΙΛΕΤΟ

Να σκοτεινιάζουνε σιγά- σιγά τα ποιήματα
κι οι φίλοι να μου λένε
πως άρχισαν πια μονάχα ως τη μέση να τα φτάνουν
και να τους συγχωρώ



Όθεν
εξόχως φαεινή μού εφάνη η ιδέα
σε διάφανο σελοφάν
-σαν κυριακάτικη εφημερίδα-
να κλείσω το νέο βιβλίο μου
και δώρο μαζί να κάνω
ένα μικρό στιλέτο
για όποιον αντέξει να φτάσει ως το τέλος

4.2.22

Η χαρά, Σπυρίδων Βασιλειάδης

 

 Το κείμενο

 

Εισαγωγικές επισημάνσεις και ένταξη του έργου στην εποχή του

Γραμματειακό είδος : λυρικό ποίημα


Το ποίημα ανήκει στη νεανική ποιητική παραγωγή του Βασιλειάδη, όταν ακόμη ο ποιητής δεν είχε δει κριτικά τον ρομαντισμό. Ο μόλις εικοσιδύο ετών ποιητής  συνέγραψε κάτω από το βάρος των πολιτικών και ποιητικών κατευθύνσεων της εποχής του, που οδηγούσαν στην απογοήτευση και την απαισιοδοξία:  Οι  αξίες   του  1821 έχουν ξεφτίσει, το πατριωτικό φρόνημα διοχετεύεται σε επικίνδυνα μονοπάτια, η ελληνική κοινωνία εμφανίζει σημάδια  εθνικής αλλοτρίωσης, η παιδεία είναι ξεκομμένη από τις εθνικές ρίζες της και οι αποτυχημένοι κυβερνητικοί χειρισμοί δεν εμπνέουν καμιά εμπιστοσύνη για το μέλλον. Ο λαός δε δεν μεταλλάσσει την απογοήτευση σε δημιουργική προσπάθεια ανασύνταξης και αναπροσανατολισμού. Από την άλλη πλευρά, στην ποίηση κυριαρχεί το ρητορικό, το στομφώδες, η μεγαλοστομία, ο αχαλίνωτος βυρωνισμός.  

3.2.22

Ασκήσεις στα είδη δευτερευουσών προτάσεων


Ασκήσεις  στα είδη δευτερευουσών προτάσεων.

 

1.    Πριν να κατακρίνεις, να αναρωτιέσαι αν είσαι αλάνθαστος.

2.    Λυπάμαι, που δεν θα πάρω δώρο και επίδομα άδειας και φέτος.

3.    Ας ρωτήσουμε την Πρόεδρο του 15μελούς, γιατί αυτή θα ξέρει.

27.1.22

Ασκήσεις στις συζυγίες, το ποιόν του ρήματος, στο Υποκείμενο, Κατηγορούμενο και Αντικείμενο- Ενότητα 5η Νεοελληνική Γλώσσα, Α΄ γυμνασίου

Α. ΘΕΩΡΙΑ:

Ως προς το ποιόν ενέργειας στην οριστική κατατάσσουμε τους χρόνους σε 3 κατηγορίες:

α. μη συνοπτικοί ή εξακολουθητικοί: ενεστώτας, παρατατικός, εξακολουθητικός μέλλοντας. Φανερώνουν ότι μια πράξη γίνεται συνέχεια ή με επανάληψη

β. συνοπτικοί ή στιγμιαίοι: αόριστος, στιγμιαίος μέλλοντας. Φανερώνουν ότι μια πράξη έγινε ή θα γίνει χωρίς συνέχεια ή επανάληψη.

γ. συντελεσμένοι: παρακείμενος, υπερσυντέλικος: φανερώνουν ότι μια πράξη έχει ήδη γίνει και ο συντελεσμένος μέλλοντας: φανερώνει ότι η πράξη  θα έχε γίνει πριν από κάτι άλλο. 

6.1.22

Τα Φώτα στ’ Αϊβαλί, Φώτης Κόντογλου

Αϊβαλί Μ.Ασίας 192Ο- Πηγή:constantinoupoli.com 

Τα Φώτα στ’ Αϊβαλί

Στα θαλασσινά τα μέρη ρίχνουνε τον Σταυρό, ύστερ’ από τη Λειτουργία των Θεοφανίων. Έτσι τον ρίχνανε καί στην πατρίδα μου, κ’ ήτανε ένα θέαμα έμορφο και παράξενο.

Ξεκινούσε η συνοδεία από τη μητρόπολη. Μπροστά πηγαίνανε τα ξαφτέρουγα και τα μπαϊράκια, κ’ ύστερα πηγαίνανε οι παπάδες με τον δεσπότη, ντυμένοι με τα χρυσά τα άμφια, παπάδες πολλοί κι αρχιμαντρίτες, γιατί η πολιτεία είχε δώδεκα εκκλησίες, και κατά τις επίσημες μέρες στις μικρές ενορίες τελειώνανε γλήγορα τη Λειτουρ­γία και πηγαίνανε οι παπάδες στη μητρόπολη, για να γίνεται η γιορ­τή πιο επίσημη. Οι ψαλτάδες ήτανε και κείνοι κάμποσοι κ’ οι πιο καλλίφωνοι, και ψέλνανε με μεγαλοπρέπεια βυζαντινά, δηλαδή ελ­ληνικά, κι όχι σαν σήμερα πού τρελλαθήκαμε και κάναμε την ψαλ­μωδία μας σαν ανάλατα και ξενικά θεατρικά τραγούδια. Από πίσω ακολουθούσε λαός πολύς.

4.1.22

Αθηνά, Παυλίνα Παμπούδη


ΑΘΗΝΑ

Η Αθηνά είναι μια κόρη σκοτεινή που φέγγει.

Απ’ το κεφάλι του πατέρα της, άοπλη ξεπηδώντας κάποτε
Θώρακα σφυρηλάτησε από έρωτες αστραφτερούς.
Παρθένος πάνδημος, σε γάμου κοινωνία ήρθε
Γιο ανταπέδωσε