Διαγραμμική
απεικόνιση μαθήματος
(μνημονική
απεικόνιση-σχέδιο μαθήματος)
Στόχοι:
Ø
Να μελετηθούν τα δύο κείμενα συγκριτικά, ώστε
να αναδυθούν τα κοινά τους γνωρίσματα, παρά τη διαφορετική τους θεματολογία .
Ø
Να γνωρίσουν
οι μαθητές δύο δημοτικά τραγούδια που συνδέονται τα πρώτο με την ανάδυση ενός
ηρωικού προτύπου, το δεύτερο με την προπαρασκευή του εθνικοαπελευθερωτικού
αγώνα των Ελλήνων.
Ø
Να
προσεγγίσουν το πνεύμα και την εκφραστική λιτότητα των δημοτικών τραγουδιών.
Κύριοι θεματικοί άξονες των τραγουδιών:
Ø
Ο Διγενής
ως απόλυτο πρότυπο ανδρείας.
Ø
Ο κλέφτης
ως πρότυπο ανθρώπινης αξιοπρέπειας και ελεύθερης ζωής.
Βασικά στοιχεία μορφής και περιεχομένου:
Ø
Ο θάνατος
του Διγενή.
Ø
Η
ιστορικοκοινωνική πραγματικότητα μέσα από το κλέφτικο τραγούδι.
Ø
Η
υπερρεαλιστική εικόνα στα τελευταία λόγια του Διγενή
Ø
Ο
επικολυρικός χαρακτήρας του ακριτικού
Ø
Οι λυρικοί
τόνοι του κλέφτικου
Ø
Οι
ζωντανές ηθικές αξίες των υποδουλωμένων Ελλήνων
Ø
Κοινά χαρακτηριστικά
γνωρίσματα των δημοτικών τραγουδιών.
·
Η
συμμετοχή της φύσης
·
Τα
εκφραστικά μέσα
·
Η υπερβολή
·
Η απλότητα
·
Η ταχύτητα του ρυθμού της αφήγησης
·
Η
κυριαρχία του ρήματος και του ουσιαστικού
·
Η καθαρή
δημοτική και τα στοιχεία ντοπιολαλιάς
·
Ο ιαμβικός
δεκαπεντασύλλαβος
·
Η σύνδεση
του ποιητικού λόγου με τη μουσική
|