} f expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
Πρώτη Σελίδα

13.7.21

Ραψωδία Ι στ. 225-431 - Η Αποστολή πρεσβείας στον Αχιλλέα. Παρακλήσεις: Φύλλο εργασίας


Φύλλο εργασίας 

 Ραψωδία Ι  στ. 225-431

1     

«Χαίρε, Αχιλλέα· μήτ' εδώ και μήτε στου Ατρείδη
εις την σκηνήν παράπονο δεν έχομε του δείπνου,
και άφθονα υπάρχουν τα καλά στο ισόμοιρο τραπέζι.

Παρατηρήστε τον 1ο στίχο της προσφώνησης.

Σε ποια πρόσωπα αναφέρεται ο Οδυσσέας και με ποια σειρά;

Για ποιο χαρακτηριστικό τους  τους επαινεί;

Σχολιάστε την επιλογή του ομιλητή.

2

Κάθε ομάδα να κάνει έναν κατάλογο με τα επιχειρήματα του Οδυσσέα (στίχοι 246-306)

3

Λαμβάνοντας υπόψη σας το χαρακτήρα του Αχιλλέα, όπως τον έχετε γνωρίσει ως τώρα, ποιο επιχείρημα του Οδυσσέα, θεωρείτε πιο πειστικό και ισχυρό, ώστε να κλονίσει την άρνησή του και να τον μεταπείσει;

  • 1.    Την κρισιμότητα της κατάστασης των Αχαιών και την ανάγκη των συμπολεμιστών του;
  • 2.    Την αναφορά στον πατέρα του και τη συμβουλή του;
  • 3.    Την μανία του Έκτορα, που εμφανίζεται ανίκητος και σκορπίζει τον τρόμο;
  • 4.    Τα δώρα που υπόσχεται ο Αγαμέμνονας;

4

Πώς παρουσιάζεται ο Έκτορας και τι επιδιώκει ο Οδυσσέας μ΄αυτό;

Μανίζει ο Έκτωρ μ' έπαρσιν πολλήν στην δύναμίν του,
και στον Κρονίδην θαρρετός θνητούς δεν συλλογιέται
μήτε θεούς, και φοβερή μέσα του λύσσα εμπήκε.

 

5

Χαρακτηρίστε με 3- 5 επίθετα τον Οδυσσέα με βάση την ομιλία του:

1 ---------------------
2 ---------------------
3 ---------------------
4 ---------------------
5----------------------

 


6

Με βάση τη δομή της ομιλίας του Οδυσσέα, 

να κάνετε ένα αντίστοιχο σχεδιάγραμμα  της ομιλίας του Αχιλλέα

7

 

Και ως την χαψιά στ' απτέρωτα μικρά της δίδ' η μάνα, 323
άμα την έβρει, πλην αυτή ζωήν καλήν δεν έχει,
κι εγώ πολλές αγρύπνησα νυκτιές και τες ημέρες
περνούσα αιματοστάλακτες μ' εχθρούς ανδρειωμένους
μαχόμενος, εξ αφορμής των γυναικών τους μόνον.       327

 

Ποιο εκφραστικό μέσο χρησιμοποιεί ο  Αχιλλέας στους στίχους 323-327

 και τι θέλει να εκφράσει μ΄ αυτό;

 

8

Ο μυαλωμένος και καλός νοιάζεται κι αγαπάει
το ταίρι του·

Σχολιάστε…

 

9

Να βρείτε και να αιτιολογήσετε μια προοικονομία στους στίχους 316-355.

 

10

Να εντοπίσετε σε ποιους στίχους ειρωνεύεται ο Αχιλλέας τον Αγαμέμνονα, τον Οδυσσέα και τους Αχαιούς γενικά, διαβάζοντας τους στίχους 316-355.


11

Γιατί δεν υποχωρεί ο  Αχιλλέας; Να δικαιολογήσετε την άποψή σας και να κάνετε παραπομπές στο κείμενο, σε συγκεκριμένους στίχους

 

12

Πολλά και αν πράξεις και άνεργος αν μείνεις, αποθνήσκεις:

 Ο Αχιλλέας χρησιμοποιεί ένα γνωμικό. Τι εννοεί; Τι θέλει να προβάλει μ΄ αυτό;  

Βρείτε κι άλλα γνωμικά στην ομιλία του.

 

13

Τι  εννοεί ο Αχιλλέας με  τη  φράση «πριν μου πληρώσει ολόκληρον το μέγ’  αδίκημά του»;  Ποια πληρωμή, πιστεύετε,  θα τον δικαίωνε;



14

Ο Αχιλλέας υπενθυμίζει στους τρεις άντρες την προσφορά του στον αγώνα. 

Ποια θεωρεί ότι είναι η προσφορά του; Σε ποιους στίχους την επισημάνατε;


 

15

Πώς αξιολογεί ο Αχιλλέας τα δώρα που του προσφέρει ο Αγαμέμνονας; 

Βρείτε τους σχετικούς στίχους.

 

 

16

Ότι δεν κρίνω θησαυρόν αντάξιον της ψυχής μου
ουδ' όσα η πόλις η λαμπρή κρατούσε της Ιλίου,
όταν πριν έλθουν οι Αχαιοί, καλήν ειρήνην είχε,
ουδ' όσα κλείει μέσα του το λίθινο κατώφλι
του μακροβόλου Απόλλωνος, στην πετρωτήν Πυθώνα
.

Να εξηγήσετε τι εννοεί ο Αχιλλέας σ΄ αυτούς τους στίχους και να τους σχολιάσετε.

 

(ΤΟ ΝΟΗΜΑ των στίχων ΕΙΝΑΙ:

Δεν θεωρώ κανέναν θησαυρό αντάξιο της ψυχής μου,

ούτε όσα είχε η Τροία πριν έλθουν οι Αχαιοί και λεηλατήσουν τις γύρω περιοχές της, 

ούτε όσα έχει στα ιερά του ο θεός Απόλλωνας.)

 

17

 

Αλλ' η ψυχή μας λάφυρο δεν γίνεται, ούτε κτήμα,
αφού περάσει μια φορά το φράγμα των οδόντων.

Να εξηγήσετε τη δήλωση του Αχιλλέα.


18

Πώς αντέδρασαν οι πρεσβευτές, όταν άκουσαν την άρνηση του Αχιλλέα; 

Σε ποιους στίχους βασίζεστε;

 

 

19

Είστε ο Αίαντας απέναντι στον Αχιλλέα. Έχετε πολλά κοινά οι δυο σας. 

Γράψτε τη δική σας ομιλία προς τον φίλο σας, ώστε να τον πείσετε να αναθεωρήσει την απόφασή του και να συνδράμει στον πόλεμο.

QUIZ. Troya. ¿Mito o realidad? (20 preguntas) – Profesor Plans. ¡Una vida  docente que compartir con el mundo!
Ο  Αίαντας και ο Αχιλλέας

 Διαβάστε και εδώ

20 

 Τώρα που μελετήσατε τη ραψωδία Ι διατηρείτε την ίδια γνώμη ή αλλάξατε άποψη για την προσωπικότητα του Αχιλλέα; (Τοποθετηθείτε με επιχειρήματα)

 

 

 21

Υπογραμμίστε τους χαρακτηρισμούς που ταιριάζουν στον Αχιλλέα, κατά τη γνώμη σας: 

εγωιστής, ρήτορας, πειστικός, επιθετικός, ανυποχώρητος, αμείλικτος, μνησίκακος, σκληρός, ευγενικός, διπλωματικός, ασεβής, ευθύς και ειλικρινής, φιλόξενος, σεμνός, ταπεινός, είρωνας, αλαζόνας, εκδικητικός, ψύχραιμος, αξιοπρεπής και περήφανος, πιστός σε ηθικές αξίες και αρχές, ανένδοτος, παρορμητικός, ηρωικός.