ΑΣΚΗΣΗ 1η
1. Αν συναισθανόμασταν ο ένας τον άλλον, θα ήμασταν ευτυχισμένοι!
2. Η μητέρα μου μου τόνισε ότι, αν την είχα ακούσει, δεν θα είχα κάνει λάθος. Πώς θα μάθω όμως, αν δεν κάνω τα δικά μου λάθη;
3. Όποτε βγαίνω έξω, φοράω τη μάσκα μου.
4. Όπως ξέρουμε, εάν έχουμε απορίες, απευθυνόμαστε στους καθηγητές μας στο σχολείο και δεν μας λύνουν τις ασκήσεις άλλοι…
6. Αν ερχόσουν στην ώρα σου, θα προλάβαινες να δεις πόσοι φίλοι σου ήρθαν να σου ευχηθούν.
7. Και να μείνεις και να φύγεις, το ίδιο μου κάνει.
8. Είσαι, δεν είσαι προσεκτικός, λάθη θα κάνεις.
9. Μερικές φορές αναρωτιέμαι αν αξίζει τον κόπο να ετοιμάζω ασκήσεις Σαββατιάτικα.
10. Μίλα μου ευγενικά, αλλιώς, δεν μπορούμε να συνεχίσουμε τη συζήτηση
11. Όπου και να ταξιδέψω, η Ελλάδα με πληγώνει
12. Είτε βραδιάζει είτε φέγγει, μένει λευκό το γιασεμί.
13. Έτσι και δω ότι δεν έχεις συμμαζέψει το δωμάτιό σου μέχρι το βράδυ, θα σου πάρω το κινητό για μια εβδομάδα!
14. Εφόσον τελειώσω τις ασκήσεις, θα δω λίγο tik tok .
15. Ξέρεις, άμα δεν προσπαθήσεις, δεν θα νιώσεις τη χαρά, ότι τα κατάφερες.
Προσοχή! Αν δεν προσέξετε, θα πέσετε στην παγίδα...
16. Την επόμενη φορά που θα δω να γράφετε "στοίχος" και όχι "στίχος", θα έχουμε άσχημα ξεμπερδέματα.
17. Είναι αμφίβολο αν τα σχολεία ανοίξουν ξανά το Φεβρουάριο.
18. Αν έχεις τύχη, διάβαινε και ριζικό περπάτει!
Αν θέλεις να μάθεις περισσότερα για τα είδη του Υποθετικού λόγου, πράγμα που θα σε βοηθήσει και στο αντίστοιχο κεφάλαιο στα Αρχαία Ελληνικά, δες εδώ:
ΑΣΚΗΣΗ 2η: Να εντοπίσεις τις υποθετικές προτάσεις και την απόδοσή τους στην τελευταία στροφή του ποιήματος:
Ράντγιαρντ Κίπλινγκ «Αν μπορείς...»
Αν μπορείς να κρατάς το κεφάλι ψηλά όταν γύρω σου όλοι
τον εαυτό τους εχάσαν δειλά, και για τούτο μαζί σου τα βάζουν,
στον εαυτό σου αν μπορείς να ’χεις πίστη όταν όλοι για σένα αμφιβάλλουν
μα κι αδιάφορος να ’σαι κι ορθός στις δικές τους μπροστά αμφιβολίες,
αν μπορείς να υπομένεις χωρίς ν’ αποστάσεις ποτέ καρτερώντας,
ή μπλεγμένος με ψεύτες, μακριά να σταθείς, αν μπορείς απ’ το ψέμα
κι αν γενείς μισητός, να μη δείξεις στρατί στο δικό σου το μίσος,
κι ούτε τόσο καλός να φανείς κι ούτε τόσο σοφά να μιλήσεις,
αν μπορείς να ονειρεύεσαι δίχως να γίνεις του ονείρου σου σκλάβος,
αν μπορείς να στοχάζεσαι δίχως τη σκέψη να κάνεις σκοπό σου,
αν μπορείς την λαμπρήν ανταμώνοντας Νίκη ή τη μαύρη φουρτούνα,
να φερθείς με τον ίδιο τον τρόπο στους δυο κατεργάρηδες τούτους,
αν μπορείς να υποφέρεις ν’ ακούς την αλήθεια που ο ίδιος σου είπες, στρεβλωμένη από αχρείους, να γενεί μια παγίδα για ηλίθιους ανθρώπους, ή αν τα όσα η ζωή σού έχει δώσει αντικρίσεις συντρίμμια μπροστά σου,
κι αφού σκύψεις, ν’ αρχίσεις ξανά να τα χτίζεις με σκάρτα εργαλεία,
αν μπορείς να σωριάσεις μαζί τ’ αγαθά και τα κέρδη σου όλα,
κι αν τολμήσεις με μια σου ζαριά όλα για όλα να παίξεις
και να χάσεις τα πάντα και πάλι απ’ την πρώτη σου αρχή να κινήσεις,
και να μην ψιθυρίσεις ποτές ούτε λέξη για τα όσα έχεις χάσει,
κι αν μπορείς ν’ αναγκάσεις με βία, την καρδιά σου, τα νεύρα, το νου σου,
να δουλέψουν για σέναν ακόμα κι αφού τσακιστούνε στο μόχθο,
και ν’ αντέξεις σ’ αυτό σταθερά όταν τίποτε εντός σου δεν θα ’χεις
άλλο εξόν απ’ τη θέληση που όρθια θα κράζει σε τούτα «Κρατάτε»,
αν μπορείς να μιλάς με τα πλήθη κι ακέριος στο ήθος να μένεις,
ή αν βρεθείς με ρηγάδες χωρίς τα μυαλά σου να πάρουν αέρα,
κι αν ποτέ, ούτε οι φίλοι ούτε οι εχθροί να σε κάνουν μπορούν να πονέσεις,
τον καθένα αν ζυγιάζεις σωστά και κανέναν πιο πρόσβαρα απ’ άλλον,
αν μπορείς να γεμίζεις το αμείλιχτο ένα λεφτό της κάθε ώρας
στην αξία των εξήντα μοιραίων δευτερόλεφτων της διαδρομής του,
τότε θα ’ναι όλη η Γη σα δικιά σου, ως και κάθε που υπάρχει σε τούτη,
και —περισσότερο ακόμα— θε να ’σαι ένας άνθρωπος πλέριος, παιδί μου.
ΑΣΚΗΣΗ 3η : Έχεις την υπόθεση, γράψε την απόδοση:
ΥΠΟΘΕΣΗ ΑΠΟΔΟΣΗ
1. Αν ανοίξουν τα σχολεία,……………………………………………………..
2. Όσες φορές δεν θέλω να κάνω τις εργασίες,…………………………………..
3. Αν είχα τη δυνατότητα να καταργήσω ένα μάθημα του σχολείου, ……….......
4. Αν μπορούσα να πάω όπου θέλω αυτή τη στιγμή,…………………………………
5. Αν αφήσω όλο το Γ4 στην ίδια τάξη, ……………………………………………
6. Αν έμπαινα σε μια Μηχανή του Χρόνου,………………………………..
7. Αν δεν μπορείς να κάνεις τη ζωή σου όπως τη θες……………………………
8. Αν είχα ένα ρομπότ, ……………………………………………………………
9. Αν ναυαγούσα σε ένα έρημο νησί,…………………………………..
10. Αν έκανα το χόμπι μου επάγγελμα, ………………………………………
11. Όποτε θυμώνω πολύ, …………………………………………………………
12. Εφόσον δεν ήθελε τη βοήθειά μου, ........................................................................
13. Το πρώτο πράγμα που θα κάνω σαν ενηλικιωθώ,...............................................
14. Με το που θα με επιχειρήσει κάποιος να με εκμεταλλευτεί, ...................................
ΑΣΚΗΣΗ 4η Έχεις την Απόδοση, γράψε την Υπόθεση:
ΥΠΟΘΕΣΗ ΑΠΟΔΟΣΗ
1. ……………………………………τότε το μάθημα θα γινόταν πιο ενδιαφέρον.
2. …………………………………...θα ένιωθα χαρούμενος/η και ασφαλής στην τάξη.
3. …………………………………...θα αγαπούσα περισσότερο το σχολείο μου.
4. ……………………………………θα σε θεωρούσα φίλο μου.
5. …………………………………....πλήττω θανάσιμα.
Λίγη θεωρία ακόμη...
1. παρομοίωση: Αν κατάλαβες τι λέει τόση ώρα, κατάλαβα κι εγώ…
(αντί του: όσο κατάλαβες εσύ ή όπως κατάλαβες εσύ- κατάλαβα κι εγώ...)
2. έντονη αντίθεση: Αν είμαι παιδί, δεν είμαι και ανώριμο. (παιδί# ανώριμο)
3. αιτία: Δεν προσβάλλομαι, αν ο άλλος είναι ανάγωγος.
(Η υποθετική πρόταση μπορεί να αντικατασταθεί από αιτιολογική: επειδή είναι ο άλλος ανάγωγος).
4. αποτέλεσμα: Αν έχει τέτοια αγάπη στο ποδόσφαιρο, είναι που από παιδί πήγαινε με τον πατέρα του στο γήπεδο.
(αντί του: Πήγαινε από παιδί στο γήπεδο, ώστε σήμερα αγαπά το ποδόσφαιρο...)
5. ανάπτυξη αόριστου νοήματος: Αν έχουμε εθνική ανεξαρτησία, το οφείλουμε στους αγώνες των προγόνων μας.
(αντί του: το ότι έχουμε σήμερα εθνική ανεξαρτησία…). Η υπόθεση μπορεί να αντικατασταθεί από ειδική πρόταση με άρθρο.
6. απειλή: Αν ανοίξω το στόμα μου... (συνήθως χωρίς την απόδοση)