} f
Πρώτη Σελίδα

16.3.19

Η Άννα του Κλήδονα, Δ. Αξιώτης- Φύλλο εργασίας

  1. Με βάση τα τοπωνύμια του αποσπάσματος να προσδιορίσετε τον τόπο. 
  2. Ποια στοιχεία της συμπεριφοράς της Άννας φανερώνουν την εμμονή της με το γάμο;
  3. Πιστεύετε ότι ο χαρακτήρας της Άννας την κάνει εύκολο στόχο της φάρσας;
  4. Ο αφηγητής  κάνει υπαινιχτικά σχόλια για την ηλικία και την εξωτερική εμφάνιση της Άννας. Μπορείτε να τα εντοπίσετε; Σχολιάστε το ύφος αυτής της έμμεσης περιγραφής της Άννας: είναι κωμικό, μελαγχολικό, κάτι άλλο;
  5. Εντοπίστε τα χωρία που φανερώνουν τα όνειρα των κοριτσιών και τα όνειρα των αγοριών. Καταγράψτε τα σε 2 στήλες.  Βλέπετε ομοιότητες ή διαφορές με τη σημερινή εποχή;
  6. Με ποια εκφραστικά μέσα καταφέρνει ο αφηγητής να μας μεταφέρει στη μαγευτική ατμόσφαιρα και την υποβλητικότητα του εθίμου της «νυχτερινής φωτιάς»;
  7. Χωρατό, αστείο, φάρσα, πλάκα: είναι το ίδιο πράγμα; 
  8. Τι διαχωρίζει το αστείο από τη φάρσα; 
  9. Έχετε κάνει κάποια φάρσα, για την οποία μετανιώσατε; Σας έχουν κάνει φάρσα, για την οποία αισθανθήκατε πολύ άσχημα; 
    Ποια είναι τα όρια της φάρσας; 


    10. 
    «στο όμορφο και μεθυστικό άγνωστο, 
      μέσα από  φώτα, μουσικές και ιαχές ατέλειωτων λεωφόρων». 
    «αποτραβήχτηκε στην κουρασμένη προσμονή της»
    «στα κρυφά και χνοτιασμένα τους όνειρα»
    «ελευθερώνονταν τα όνειρα και ανέβαιναν ψηλά»
    «οι φλόγες πήγαν ν’ αγκαλιάσουν τη γειτονιά»
     Ποια εντύπωση σάς προκαλούν οι φράσεις αυτές;
      
    11. «κρατούσε, σήκωνε, περιέφερε, κράζοντας, ......επέμενε, να βγει  να δει, ......να βγουν να δουν»: Ποια είναι η λειτουργία του ασύνδετου σχήματος;

        12. Η εικονοπλασία του αποσπάσματος είναι έντονη. Ξεχωρίστε μια εικόνα, που
        σας  φαίνεται ολοζώντανη. 
        Αναγνωρίστε το είδος της και σχολιάστε τη λειτουργία της.

       13. «μονοστέφανες, φιρφιρής, ριζικάρια, σινί»: Έχετε ξανακούσει αυτές τις λέξεις;
            Τι σημαίνουν; Γιατί τις χρησιμοποιεί  ο αφηγητής; 

     14. «Ψωμάς. ψωμάς. φούρναρης, καλέ. Να, ολοφάνερο το σημάδι.». Κι η Άννα με την
    πουκαμίσα και χωρίς τη σκούπα στο χέρι αυτή τη φορά, καταμεσής του απότομου
    κατήφορου, κρατούσε το σινί, το σήκωνε και το περιέφερε κράζοντας να βγει όλη η γειτονιά, 
   να δει το θαύμα. «Φούρναρης, καλέ. Να, ο Αϊ-Γιάννης το 'δειξε... Ψωμάς... ψωμάς...
    κοιτάχτε...»:  
    Τι πετυχαίνει ο συγγραφέας αποδίδοντας τα λόγια της Άννας σε ευθύ λόγο;

       15. Διαλέξτε ένα από τα παρακάτω:
           Ο συγγραφέας γράφει στο ημερολόγιό του για τη φάρσα 
           α.την άλλη μέρα το πρωί
           β. μετά από χρόνια
          Αξιοποιήστε χωρία του κειμένου και εμπλουτίστε τα με σκέψεις, 
          σαν να είστε το αγόρι που  συμμετείχε στη φάρσα.

      16. Συμπληρώστε τη φράση: 
      Όταν ο σκοπός μιας φάρσας  είναι να νιώσει ο άλλος ντροπιασμένος,   
      τρομοκρατημένος ή προσβεβλημένος, τότε είναι πράξη είναι -------------------------.



     17. «άρχισαν να τρέχουν το κατόπι της τα παιδιά»: 
     Ποια είναι η κατάληξη της Άννας, που υποδηλώνεται εδώ;
     Πώς κρίνετε την στάση  των παιδιών  απέναντι στη διαταραγμένη Άννα;



    18. Πώς αξιολογούσε ο συγγραφέας τη φάρσα κατά την παιδική του ηλικία και 
         πώς κατά τα χρόνια της ενηλικίωσης; Πού, νομίζετε, οφείλεται η διαφορά; 
        🔻στην ωριμότητα του συγγραφέα;
        🔻στην επίγνωση των τραγικών συνεπειών της φάρσας;
        🔻σε κάτι άλλο;

19. «Πάντως, η Άννα μας από κείνη τη μέρα και κάθε πρωινό, μετά, καλοντυμένη και στολισμένη φρεγάτα με σκουλαρίκια, γιορντάνια, μπακίρια κι ό,τι άλλο είχε ή έβρισκε, ξεκινούσε για ψωμί, παίρνοντας σβάρνα όλους τους φούρνους, Αγίας Βαρβάρας, Πεντακοσίων, Σούγιολου και βάλε.»: Να δικαιολογήσετε τη χρήση της κτητικής αντωνυμίας. Τι δηλώνει, κατά τη γνώμη σας;

    20. Γράψτε μια συμβουλή για την Άννα και μία για την παρέα των αγοριών



   21. Σώστε την Άννα: 
   Μετασχηματίστε την ιστορία, όπως θέλετε*, ώστε η Άννα να σωθεί:
   να βρει τον εαυτό της και να ζήσει ευτυχισμένη.
   * Γράψτε άλλη συνέχεια στην ιστορία
   * Βάλτε ένα πρόσωπο της ιστορίας να δρα με άλλο τρόπο 
Βάνα Δουληγέρη
    ⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹⇹
 Για την ανάλυση του κειμένου δες εδώ.