} f
Πρώτη Σελίδα

1.3.19

Βγαίνοντας απ΄ το σχολειό, Ζακ Πρεβέρ

Απαντήσεις στις ερωτήσεις του σχολικού βιβλίου

1.    Στο ποίημα οι μαθητές βγαίνουν από το σχολείο τους και πραγματοποιούν ένα φανταστικό ταξίδι. Ποιες επιθυμίες, όνειρα και ανάγκες αποκαλύπτει η φυγή τους από την πραγματικότητα;
α) Τα παιδιά, καθώς βγαίνουν από τη φυλακή του  σχολείου, επιβιβάζονται σε ένα τρένο και πραγματοποιούν ένα φανταστικό ταξίδι γύρω από τη γη. Αυτή η τάση φυγής είναι πρώτα από όλα απόδραση από την καταπίεση και την ανία του σχολείου. Δεν εκφράζει όμως μόνο την ανάγκη των παιδιών να δραπετεύσουν από τη φυλακή του σχολείου, αλλά τον πόθο τους να γνωρίσουν τη ζωή, να αποκτήσουν  εμπειρίες, να γνωρίσουν νέους φίλους.
β)Τα παιδιά θέλουν να καταργήσουν τη λογική, να υπερβούν το κοινότοπο και να ταξιδέψουν με τη φαντασία τους. Λαχταράνε να εξερευνήσουν τον κόσμο και να χαρούν τις ομορφιές του, να ανακαλύψουν κάθε τι που τα περιβάλλει, να γνωρίσουν τον εαυτό τους, να ζήσουν την περιπέτεια  και πάνω από όλα να αισθανθούν ελεύθερα. Όνειρό τους είναι να ζήσουν σε έναν κόσμο μαγικό, όμορφο,  ελεύθερο, ειρηνικό, γεμάτο μυστικά και θαύματα.

2.    Τι συνάντησαν τα παιδιά μόλις επέστρεψαν στη γη; Τι συμβολίζει το σπίτι που «προσπαθούσε να ξεφύγει από το χειμώνα»;
α) Η παρέα των παιδιών, αφού πραγματοποίησε το φανταστικό της ταξίδι, επέστρεψε στην πραγματικότητα «και όταν γυρίσαμε στη γη μας». Εκεί, πάνω στη γραμμή του σιδηρόδρομου, συνάντησαν ένα σπίτι που γύριζε συνεχώς γύρω από τη γη και γύρω από τη θάλασσα, προσπαθώντας να ξεφύγει από το χειμώνα, που το καταδίωκε. Τα παιδιά όμως κατάφεραν να πατήσουν το χειμώνα με το σιδηρόδρομο. Έτσι, το σπίτι σταμάτησε να τρέχει και η Άνοιξη ευχαριστημένη τα χαιρέτησε.
β) Με την υπερρεαλιστική αυτή εικόνα  ο ποιητής θέλει να αισθητοποιήσει την πάλη των παιδιών απέναντι στην επιβολή,  την καταπίεση και  τη ρουτίνα. Ο χειμώνας συμβολίζει κάθε μέσο εξαναγκασμού που τους επιβάλλεται και τα συνθλίβει, όλα εκείνα τα στοιχεία της καθημερινότητας που περιορίζουν τη δημιουργικότητά τους,  δεσμεύουν τη φαντασία τους και τα αποθαρρύνουν. Το πέρασμα του τρένου πάνω από το χειμώνα συμβολίζει τη νίκη των παιδιών, που έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση και την ευγνωμοσύνη της άνοιξης, δηλαδή την υλοποίηση των ονείρων τους.



3.    Τα παιδιά έφυγαν με το σιδηρόδρομο και γύρισαν «με τα πόδια και με τ’ άλογα και μ’ αυτοκίνητα και με ιστιοφόρα». Τι εμπειρίες αποκόμισαν και πόσο ωφελήθηκαν από αυτό το ταξίδι;
Τα παιδιά γύρισαν με κάθε μεταφορικό μέσο «γύρω τριγύρω από τη γη», από τη μεγάλη  λαχτάρα τους να ανακαλύψουν τον κόσμο.  Κατάφεραν έτσι να γνωρίσουν τη γη, τη φύση και τη ζωή. Από το ταξίδι τους  αποκόμισαν την εμπειρία της άμεσης γνωριμίας με τα πράγματα, που ως τότε ήταν εικόνες και λέξεις του βιβλίου τους (οι τρεις σωματοφύλακες, το υποβρύχιο, ο καπνιστός σολομός).   Αξιοποίησαν την εφευρετικότητα και τη φαντασία τους. Πλούτισαν από εικόνες και αισθήματα, χόρτασαν τις αισθήσεις τους,  γεύτηκαν τη χαρά της περιπέτειας, ένιωσαν ελεύθερα και αισιόδοξα. Κατάφεραν τελικά να νικήσουν το χειμώνα, δηλαδή την ανία, την  πειθαρχία, την πλήξη, την υπακοή  και την καταπίεση.


4.    Στο ποίημα συναντάμε πολλά εκφραστικά σχήματα, κυρίως μεταφορές, προσωποποιήσεις και εικόνες. Να βρείτε και να γράψετε αυτά που σας εντυπωσίασαν περισσότερο.
Ιδιαίτερα εντυπωσιακή είναι η εικόνα της θάλασσας που κάνει τον περίπατό της με την παράδοξη συνοδεία της,  τα κοχύλια, τα αρωματισμένα νησιά και τους καπνιστούς σολομούς. Το ίδιο ερεθίζει τη φαντασία και το μπλέξιμο ουράνιων και θαλάσσιων στοιχείων, η εικόνα   του φεγγαριού που συνταξιδεύει με τα αστέρια πάνω σ’ ένα ιστιοφόρο. Στις μεταφορές δεσπόζει η αναφορά στην αμαξοστοιχία  που προλαβαίνει το χειμώνα και περνάει από πάνω του, καθώς επίσης και η  πανστρατιά των λουλουδιών, που σπρώχνουν το σιδηρόδρομο. Επίσης, από τις προσωποποιήσεις ξεχωρίζουμε την Άνοιξη που εκτελεί καθήκοντα σταθμάρχη.