} f expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
Πρώτη Σελίδα

14.3.17

Αρχαία Ελληνικά Κείμενα Α΄ Γυμνασίου Μεταφράσεις




Ενότητα  1η    Πατρική Δικαιοσύνη
Κάποιος άντρας, Μάρδος στην καταγωγή, είχε επτά παιδιά. Από αυτά ο πιο μικρός προκαλούσε στους άλλους πολλά κακά. Και αρχικά προσπαθούσε ο πατέρας του να τον συνετίσει με τα λόγια επειδή όμως αυτός δεν υπάκουγε, τον έφερε στους δικαστές και όσα είχε αποτολμήσει αυτός τους τα ανέφερε με σαφείς κατηγορίες και ζητούσε από τους δικαστές να εκτελέσουν το νεαρό. Αυτοί εξεπλάγησαν/ τα έχασαν και τους οδήγησαν και τους δύο στον βασιλιά

Αρταξέρξη. Και επειδή ο Μάρδος έλεγε τα ίδια, ο βασιλιάς τού είπε: «Αλήθεια μπορείς  να αντέξεις  το γιο σου νεκρό;». Και εκείνος είπε: «Βεβαιότατα, γιατί και όταν αφαιρώ από τα μαρούλια που φυτρώνουν τις πικρές παραφυάδες, καθόλου δε λυπάται η μητέρα τους αλλά ανθίζει περισσότερο και γίνεται γλυκύτερη». Ο Αρταξέρξης όταν άκουσε αυτά, επαίνεσε τον άνδρα  και τον έκανε βασιλικό δικαστή, αφού είπε  ότι αυτός, ο οποίος διατυπώνει τόσο δίκαιες κρίσεις για τα παιδιά του, οπωσδήποτε θα είναι αμερόληπτος και αδέκαστος δικαστής και στις ξένες υποθέσεις, και τον νεαρό απάλλαξε από την τιμωρία απειλώντας τον με θάνατο, αν αποδειχτεί ότι κάνει άλλες αδικίες.

Ενότητα  2η     Το τέχνασμα του Θεμιστοκλή
Αλλά όταν ο στόλος των εχθρών πλησιάζοντας την Αττική από την πλευρά του Φαλήρου απέκλεισε  τις γύρω παραλίες πάλι, οι Πελοποννήσιοι  πάλι σκέφτονταν να αποπλεύσουν για τον ισθμό της Κορίνθου. Ενώ λοιπόν έτσι είχε η κατάσταση, ο Θεμιστοκλής σκεφτόταν και κατέστρωνε το σχέδιό του το σχετικό με το Σίκιννο. Ο Σίκιννος  ήταν Πέρσης στην καταγωγή, αιχμάλωτος, φιλικός στον Θεμιστοκλή και παιδαγωγός των παιδιών του. Αυτόν λοιπόν στέλνει κρυφά στον Ξέρξη, αφού τον προέτρεψε  να πει ότι ο Θεμιστοκλής, ο στρατηγός των Αθηναίων, παίρνοντας το μέρος του (Πέρση) βασιλιά του στέλνει πρώτος την πληροφορία ότι οι Έλληνες προσπαθούν να ξεφύγουν και  τον συμβουλεύει να τους επιτεθεί, ενώ βρίσκονται σε σύγχυση χωρίς το πεζικό και να εξοντώσει τη ναυτική τους δύναμη. Ο Ξέρξης, επειδή δέχτηκε αυτά πιστεύοντας ότι είχαν λεχθεί με φιλική διάθεση, ευχαριστήθηκε και αμέσως έδωσε διαταγή στους κυβερνήτες των πλοίων να περικυκλώσουν τα νησιά, αφού αποπλεύσουν αμέσως με διακόσια πλοία, για να μη ξεφύγει κανείς από τους εχθρούς.

Ενότητα  3η    Το χρέος του ιστορικού
Στην καθημερινή ζωή ίσως δεν θα μπορούσε κανείς να αποβάλει αυτού του είδους την εύνοια (προς τους γνωστούς και τους φίλους του), γιατί πράγματι ο χρηστός άνδρας πρέπει να αγαπά τους φίλους και την πατρίδα του και να μισεί τους ίδιους εχθρούς που μισούν και οι φίλοι του και να αγαπά τους φίλους τους όταν όμως επωμίζεται κανείς το χαρακτήρα του ιστορικού, πρέπει να τα ξεχάσει όλα αυτά και πολλές φορές να επαινεί και να τιμά με τους μεγαλύτερους επαίνους τους εχθρούς του, όταν οι πράξεις τους το απαιτούν αυτό και πολλές φορές να ελέγχει και να κατηγορεί κατά τρόπο ντροπιαστικό τους στενούς συγγενείς του, όταν τα σφάλματα στις πράξεις τους το επιβάλλουν. Γιατί, όπως ακριβώς, όταν ένας ζωντανός οργανισμός, χάσει τα μάτια του, αχρηστεύεται ολόκληρος, έτσι, αν λείψει η αλήθεια από την Ιστορία, ό,τι απομένει από αυτή καταντά ανώφελο διήγημα. 

Ενότητα  5η     Η ελεημοσύνη βασίλισσα των αρετών
Αγαπητοί μου, να μη γινόμαστε αγριότεροι από τα ζώα. Σε εκείνα τα πάντα είναι κοινά και κανένα δεν έχει περισσότερα από τα άλλα εσύ όμως αν και είσαι άνθρωπος, γίνεσαι σκληρότερος από θηρίο κλείνοντας ερμητικά σ΄ ένα σπίτι όσα τρόφιμα θα αρκούσαν, για να θρέψουν αμέτρητους φτωχούς. Και βέβαια δεν είναι μόνο η φύση μας κοινό αλλά και άλλα περισσότερα∙ κοινός είναι ο ουρανός και ο ήλιος και η σελήνη και οι αστέρες και ο αέρας και η θάλασσα και η γη και η ζωή και ο θάνατος και τα γηρατειά και η αρρώστια και η υγεία και η ανάγκη για τροφή και ενδύματα. Πώς, λοιπόν, δεν είναι παράλογο αυτοί που μοιράζονται μεταξύ τους τόσα πολλά να είναι τόσο πολύ πλεονέκτες στα χρήματα και να μην τηρούν την ίδια ισονομία; Γιατί ο θάνατος μάς απομακρύνει από την απόλαυση και μας οδηγεί στη λογοδοσία. Για να μη γίνει λοιπόν αυτό, ας  δείξουμε πολλή ελεημοσύνη. Γιατί αυτή είναι η βασίλισσα των αρετών, που θα μας απαλλάξει από την τιμωρία. Τα περισσευούμενα λοιπόν ας τα κάνουμε χρήσιμα, αφού παραμερίσουμε τον πολύ πλούτο και έτσι την ημέρα της «κρίσεως» ακόμα κι να έχουμε διαπράξει μύρια παραπτώματα, ο Θεός θα μας συγχωρήσει.

Ενότητα  6η      Η ευθύνη για την παιδεία των νέων
ΣΩ Αλλά όμως εσύ, Μέλητε, υποστηρίζεις ότι εγώ διαφθείρω τους νέους ασχολούμενος με τέτοια; Κι μως ξέρουμε πολ καλά βέβαια ποιοι διαφθείρουν τους νέους. Εσ πλι πες μου, εν γνωρζεις πως κποιος χει γνει εξαιτας μου ετε απ ευσεβς ανσιος, ετε απ συνετς αλαζνας. ΜΕΛ Και ββαια, μα το Δα, γνωρζω εκενους που εσ χεις πεσει να υπακον περισστερο σ’ εσνα παρ στους γονες τους. ΣΩ Το ομολογ σον αφορ την παιδεα· γιατί γνωρίζουν ότι γι’ αυτ νοιζομαι. Σχετικ πάλι με την υγεα οι νθρωποι υπακοουν περισστερο στους γιατρος παρ στους γονες τους· και στις συνελεύσεις του λαο λοι οι Αθηναοι υπακοουν περισστερο σ’ αυτος που μιλνε συνετ, παρ στους συγγενες τους. Και επιπλον δεν εκλγετε στρατηγος τους οποους ενδεχομνως θεωρετε τι εναι πολύ πιο συνετο στα στρατιωτικ θματα; Λοιπν, σου φανεται τι αυτ εναι παρξενο, εγ να αντιμετωπζω κατηγορα που επισρει την ποιν του θαντου απ εσνα εξαιτας τοτου,  επειδ δηλαδ θεωρομαι απ κάποιους τι εμαι καλτερος, σχετικ με το μγιστο αγαθ που υπρχει στους ανθρπους, δηλαδή την παιδεα;
Ενότητα  7η      Ένας στοργικός  ηγέτης
Όλοι μας γνωρίζουμε καλά ότι ο Αγησίλαος, όπου νόμιζε ότι θα ωφελήσει κάπως την πατρίδα του, δεν έπαυε να μοχθεί, δεν απέφευγε τους κινδύνους, δε λυπόταν τα χρήματα, δεν προφασιζόταν το σώμα, ούτε τα γηρατειά, αλλά θεωρούσε καθήκον του αγαθού βασιλιά και  τούτο, δηλαδή να κάνει όσο το δυνατό περισσότερα καλά για τους υπηκόους του. Και ανάμεσα στις πιο μεγάλες ωφέλειές του προς την πατρίδα εγώ συγκαταλέγω κι αυτήν εδώ, ότι, δηλαδή, ενώ ήταν ο πιο ισχυρός στην πόλη, φανερά φρόντιζε να υπακούει πάρα πολύ στους νόμους. Γιατί ποιος θα ήθελε να απειθαρχεί (ή να παρανομήσει), βλέποντας το βασιλιά να πειθαρχεί; Αυτός ακόμη και στους αντιπάλους του μέσα στην πόλη συμπεριφερόταν, όπως ο πατέρας του  στα παιδιά του. Τους κατηγορούσε (ή τους κακολογούσε ) δηλαδή για τα σφάλματά τους, αν όμως έκαναν κάτι καλό, τους τιμούσε και τους παραστεκόταν , όποτε τους συνέβαινε κάποια συμφορά, γιατί δε θεωρούσε κανέναν πολίτη εχθρό, γιατί ήθελε να επαινεί τους πάντες, γιατί  θεωρούσε κέρδος να τους σώζει όλους και γιατί θεωρούσε  ζημία, να χανόταν κάποιος, έστω και ο πιο ασήμαντος.
Ενότητα  8η      Η γένεση της θρησκείας και της δικαιοσύνης
Υπήρχε μια εποχή, που έλειπε η τάξη (ή ο νόμος) από τη ζωή των ανθρώπων και ήταν (η ζωή) γεμάτη θηριωδία και υπηρέτης της ισχύος, τότε ούτε για τους ενάρετους υπήρχε κανένα βραβείο, ούτε πάλι στους κακούς επιβαλλόταν κάποια τιμωρία. Και έπειτα μου φαίνεται ότι οι άνθρωποι θέσπισαν νόμους τιμωρούς, για να είναι η δικαιοσύνη ο βασιλιάς και να έχει δούλη την αδικία ∙ και τιμωρούνταν όποιος κάθε φορά αδικούσε. Έπειτα, επειδή οι νόμοι εμπόδιζαν αυτούς βέβαια να πράττουν φανερά αδικίες, αλλά τις έκαναν κρυφά, τότε μου φαίνεται ότι ένας άνθρωπος πολύ ευφυής και σοφός επινόησε για τους θνητούς το φόβο των Θεών, για να υπάρχει κάποιος φόβος, ακόμα και αν κάνουν κάτι κακό κρυφά ή το λένε ή το σκέφτονται. Από τότε λοιπόν δίδαξε (ή εισηγήθηκε) το θείο, ότι δηλαδή υπάρχει κάποιος θεός που ζει αιώνια ζωή, που ακούει και βλέπει με το νου του, που σκέπτεται και επιτηρεί αυτά, και που έχει ντυθεί (ή που είναι περιβεβλημένος) με τη θεία φύση, ο οποίος  ακούει καθετί που ειπώθηκε ανάμεσα στους ανθρώπους και που  μπορεί να δει καθετί που γίνεται.


Ενότητα  9η      Η  Καλλιπάτειρα
Στο δρόμο για την Ολυμπία υπάρχει απόκρημνο βουνό με υψηλούς βράχους που ονομάζεται Τυπαίο. Οι Ηλείοι έχουν νόμο να πετούν aπ’ αυτό τις γυναίκες, αν συλληφθούν επ’ αυτοφώρω να προσέρχονται στους Ολυμπιακούς αγώνες ή και να έχουν περάσει τον Αλφειό (ποταμό) κατά τις απαγορευμένες  γι’ αυτές μέρες. Ωστόσο,  λένε ότι δεν πιάστηκε καμιά, παρά μόνο η Καλλιπάτειρα, που από κάποιους ονομάζεται και Φερενίκη. Αυτή, επειδή είχε πεθάνει νωρίτερα ο σύζυγός της, αφού μεταμφιέστηκε πλήρως σε άντρα γυμναστή, έφερε το γιο της στην Ολυμπία, για να αγωνιστεί∙ κι ενώ νικούσε ο Πεισίροδος (ο γιος της), η Καλλιπάτειρα απογυμνώθηκε, καθώς πηδούσε πάνω απ’ το φράχτη, με τον οποίο έχουν τους γυμναστές περιορισμένους. Όταν αποκαλύφθηκε ότι ήταν γυναίκα, την άφησαν ατιμώρητη, αποδίδοντας έτσι σεβασμό και στον πατέρα και στα αδέλφια της και στο παιδί της – όλοι αυτοί βέβαια ήταν Ολυμπιονίκες- , θέσπισαν όμως νόμο για τους γυμναστές, στο εξής να μπαίνουν γυμνοί στους αγώνες.
Ενότητα  11η      Ο σεβασμός προς τους γονείς
ποιος τυχν τολμσει τον πατρα τη μητρα του τους πατερδες αυτν τις μητρες να χτυπσει, καταρχς, ο πρτος νθρωπος που τον συναντ ας βοηθσει (το θμα) και ο μτοικος και ο ξνος να καλεται σε τιμητικ θση στους αγνες, εν βοηθσει. Εν μως δεν βοηθσει, να απελανεται για λη του τη ζω απ τη χρα. Ο μτοικος που βοηθει ας επαινεται και αυτς που δεν βοηθει ας ψγεται (ας κατακρίνεται/κατηγορείται). Ο δολος ταν βοηθει ας κερδζει την ελευθερα του, ταν μως δεν προσφρει βοθεια να μαστιγνεται με εκατ χτυπματα. Εν κποιος καταδικαστε για βιαιοπραγα κατ των γονων του πρτα απ’ λα να εκδικεται απ την πλη και στις λλες πλεις να αποκλεεται απ κθε ιερ τελετ· κι αν επιστρέψει απ την εξορα, να τιμωρεται με την ποιν του θαντου. Εν πλι κποιος ελεθερος πολτης  φει μαζί του πιει μαζί του οποιαδποτε λλη ττοιου εδους σχση χει, στω και συναντντας τον κπου, ρθει σε επαφ μαζ του με τη θλησ του,  μτε να προσέλθει σε ιερ μτε στη συγκντρωση των πολιτν, μτε γενικ στην πλη, παρ μνον αφο εξαγνιστε.

Ενότητα  12η      Τα φαινόμενα απατούν
Ας υποθέσουμε ότι υπάρχουν δύο αμαρτωλοί, ο ένας ότι τιμωρείται και ο άλλος ότι δεν τιμωρείται. Να μη λες: «ευτυχισμένος (είναι) ο δεύτερος, γιατί έχει πλούτη, γδύνει ορφανά, χρησιμοποιεί βία σε χήρες». Βέβαια, δεν είναι άρρωστος, αλλά προοδεύει αρπάζοντας, απολαμβάνει μεγάλη τιμή και εξουσία, δεν υποφέρει από καμιά ανθρώπινη δυστυχία ∙ αντίθετα, αυτόν πάρα πολύ να τον θρηνείς, γιατί και άρρωστος είναι και δεν θεραπεύεται. Αν δεις ότι κάποιος υποφέρει από υδρωπικία, και ότι δεν προστρέχει στο γιατρό, αλλά ότι έχει τραπέζι βαρυφορτωμένο με εδέσματα, ότι μεθάει και  επιδεινώνει την αρρώστιά του, αυτόν τον καλοτυχίζεις ή τον θεωρείς δυστυχισμένο; Αν όμως δεις ότι ένας άλλος υποφέρει από υδρωπικία, ότι απολαμβάνει ιατρικής φροντίδας ότι αποφεύγει το (πολύ) φαγητό, ότι παίρνει με υπομονή φάρμακα πικρά, αυτόν δεν τον καλοτυχίζεις πολύ περισσότερο από τον άλλον; (Αυτό) είναι κοινά παραδεκτό ∙ γιατί ο πρώτος είναι άρρωστος και δε θεραπεύεται ∙ ο  δεύτερος όμως είναι άρρωστος, αλλά απολαμβάνει θεραπείας. Βέβαια, είναι επίπονη θεραπεία, αλλά ο σκοπός της ωφέλιμος. Το ίδιο συμβαίνει και στην παρούσα ζωή μας.
δοθεί και στο φυτό η ρίζα. Γι’ αυτό και αρμόζει σε μας να τρώμε, για να ζούμε και όχι για να νιώθουμε ευχαρίστηση.
Ενότητα  14η      Απρόσκλητοι βοηθοί
Οι Ευβοες ψαρδες δνουν στα δελφνια σο μερδιο απ την ψαρι. Και ο τρπος του ψαρματος εναι ο εξς. Κρεμον, δηλαδή, απ την πλρη των πλοιαρων μικρς σχρες που πνω τους καει φωτι. Και αυτς εναι διαφανες, στε να προστατεουν τη φωτι αλλ και να μην αποκρπτουν το φως. Τα ψρια λοιπν επειδ φοβονται τη λμψη πλησιζουν την αυγ θλοντας να μθουν την αιτα του φβου τους,  πειτα, σαστισμνα, κουρνιζουν κοντ σε κποιο βρχο λα μαζ τρμοντας απ τον φβο τους. Τα δελφνια που κολυμπον κοντ τους σπρχνουν τα ψρια που εναι ξω ξω και τα εμποδζουν να ξεφγουν. Εκενα λοιπν πιεζμενα απ παντο και κατ κποιο τρπο περικυκλωμνα συλλαμβνονται. Και τα δελφνια πλησιζουν σαν να απαιτον το μερδιο απ τον κοιν μχθο που τους οφελεται για τα ψρια που πιστηκαν  και οι ψαρδες με πστη και ευγνωμοσνη αποχωρζονται για χρη των συντρφων τους στο ψρεμα το μερδιο που αναλογε σ’ αυτος, εν θλουν πλι να τους συντροφεουν οι απρσκλητοι σμμαχο τους.
Ενότητα  15η     Η Αθήνα προπύργιο της Ευρώπης
Επειδ ταν καλο (ευγενες) εκ φσεως και εχαν κοινς αντιλψεις, πρτα πρτα πολλ και θαυμαστ δημιοργησαν οι πργονοι των νεκρν που κετονται εδ, στη συνχεια αξχαστα και μεγλα τρπαια κληροδτησαν και οι απγονοι εκενων με την ανδρεα τους. Μνοι αυτο για χρη λης της Ελλδας κινδνευσαν απναντι σε πολλς χιλιδες βαρβρων. Ο βασιλις της Ασας σαφς, επειδ λπιζε την Ευρπη να υποδουλσει, στειλε πεντακσιες χιλιδες στρατιτες. Επειδ θερησαν τι, εν καναν φλη αυτν (την Αθνα) εν την υπτασσαν παρ τη θλησ της, εκολα θα κυριαρχοσαν σε να μεγλο μρος των Ελλνων,  αποβιβστηκαν λοιπν στον Μαραθνα γιατ πστεψαν τι τσι οι λληνες θα ταν εντελς αβοθητοι απ συμμχους και εν ακμα οι λληνες θα διαφωνοσαν, θα αποτολμοσαν την επθεση. Επιπλον ττοια εντπωση εχαν σχηματσει απ τις προηγομενες πρξεις, στε εν καναν πρτα επθεση σε λλη πλη, θα πολεμοσαν εναντον εκενων και των Αθηναων. Διτι πρθυμα θα ρχονταν (οι Αθηναοι) να βοηθσουν τους αδικημνους.

Ενότητα  17η     Το πάθημα των ερωδιών
Οι ερωδιο εναι πολ αγαπητο στους ανθρπους και φανερνουν την καλοκαιρα και την κακοκαιρα,  κυρως προς εκενο το μρος, απ’ που ενδεχομνως πρκειται να πνεσει πρα πολ σφοδρς νεμος, γρνοντας τα κεφλια προς τα στθη. Ο νατης ββαια ποτ δεν θα σκτωνε με τη θλησ του ερωδι,  επειδ εναι κοιν πεποθηση τι προλγουν στους ψαρδες τα σχετικ με τη θλασσα, σα προλγουν και στους κυνηγος τα γερκια στην ξηρ. Λνε γι’ αυτος τι, ταν μια τροφ υπρχε σε λα τα πουλι, αυτο βρισκαν πρτοι τροφ απ τα νερ  και τι το δδαξαν (αυτ) σε λα τα υπλοιπα πουλι. Αργτερα μως περηφανετηκαν για το ερημ τους και, επειδ ισχυρστηκαν τι οτε ο διος ο Ποσειδνας δεν μποροσε να συναγωνιστε μαζ τους, (λνε) τι χασαν τη γνση,  επειδ ο θες οργστηκε.