} f expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
Πρώτη Σελίδα

16.10.16

Πώς αποκωδικοποιώ και σχολιάζω μια εικόνα - Νεοελληνική Γλώσσα

Πώς μπορούμε να αποκωδικοποιήσουμε μία εικόνα (γελοιογραφία, αφίσα, φωτογραφία, γκράφιτι κ.λ.π.)

Μια παλιά ιστορία...

ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ
ΠΑΡΑΤΗΡΩ
ΕΞΕΤΑΖΩ 
ΣΥΝΔΥΑΖΩ
ΕΡΕΥΝΩ
ΣΧΟΛΙΑΖΩ
ΔΙΑΤΥΠΩΝΩ 

Τα βασικά βήματα
 1. θέτω ερωτήματα στον εαυτό μου:
                   
  •  Ποια εντύπωση μού δημιουργεί η εικόνα σε πρώτη ματιά;
  • Ποια συναισθήματα μού προκαλεί;
  • Έχει  τίτλο ; Έχει λεζάντα;
  •   Είναι έγχρωμη ή ασπρόμαυρη;
  • Τι απεικονίζει; Είναι πορτρέτο, τοπίο, σκηνή κοινωνικής, πολιτικής ζωής;
  •  Τοποθετείται στον πραγματικό ή σε έναν φανταστικό κόσμο (π.χ. Η ΖΩΗ ΜΕΤΑ, του Αρκά)
  • Ποια πρόσωπα απεικονίζονται;
  • Ποια η έκφραση του προσώπου τους;
  • Ποια η κίνηση, η στάση του σώματος ή οι χειρονομίες τους; Μπορώ να αντλήσω κάποια πληροφορία από αυτά τα στοιχεία;
  •  Με ποιους τρόπους προβάλλονται τα συναισθήματα των προσώπων; 
  • Τι θα ένιωθα, αν ήμουν ένα από τα πρόσωπα της ιστορίας;
  • Ποια είναι η διάταξη των προσώπων στον εικονικό χώρο; Δίνεται έμφαση σε κάποιο από τα πρόσωπα και πώς;
  •   Είναι ιστορικά πρόσωπα ἠ κοινά;
  • Αν είναι ιστορικά πρόσωπα, έχουμε τις απαραίτητες γνώσεις, ιστορικές πληροφορίες για τη δράση τους ή πρέπει να ερευνήσουμε για αυτές;
  • Μπορούμε να προσδιορίσουμε το γεγονός ή τη χρονική περίοδο, στην οποία αναφέρεται;
  • Μπορούμε να συνδέσουμε τη χρονική περίοδο με  τις ιστορικές μας γνώσεις;
  • Μήπως τα πρόσωπα λείπουν εντελώς;
  • Τι υπάρχει σε πρώτο πλάνο;
  • Τι απεικονίζεται σε δεύτερο πλάνο;
  • Υπάρχουν αντικείμενα στην εικόνα;
  • Σε τι παραπέμπουν τα εικονιζόμενα αντικείμενα;
  • Υπάρχει κάποιο αναγνωρίσιμο σύμβολο στην εικόνα; (π.χ. ένα πρόσωπο είναι στεφανωμένο με δάφνες)
  • Υπάρχει κάποιο σύμβολο, που δεν μου είναι οικείο; Μπορώ να ερευνήσω για αυτό;
  • Ποιο πρόσωπο ή γεγονός θεωρώ  πηγή έμπνευσης για το  έργο;
  • Μήπως  η  εικόνα συγκροτείται από άλλες επιμέρους μικρότερες εικόνες;
  • Πώς χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης τον εικονικό χώρο;  Τον γεμίζει  ή αφήνει μεγάλα κενά;
  • Τι νομίζω ότι θέλει να πει ο καλλιτέχνης (γελοιογράφος, ζωγράφος, φωτογράφος κ.λ.π.); Μπορώ να διακρίνω το στόχο του;
·        Να καταγράψει μια κατάσταση;
·        Να σατιρίσει, να ειρωνευτεί;
·        Να αποκαλύψει κάτι;
·        Να τιμήσει ή να αποδομήσει ένα πρόσωπο;
·        Να ασκήσει προπαγάνδα;
·        Να εκφράσει την κοινή γνώμη;
·        Να διαφοροποιηθεί από την κοινή γνώμη;
  • Μπορώ να αποδώσω έναν δικό μου τίτλο;
  • Ποια εντύπωση μού δημιουργεί η εικόνα μετά από όλες αυτές τις σκέψεις;
                                                           2. Πώς μεταφέρω τις σκέψεις μου στο χαρτί.
Ποια Δομή έχει η απάντησή μου, όταν μου ζητείται σχολιασμός μιας εικόνας στη Λογοτεχνία ή στη Νεοελληνική Γλώσσα; 
ΔΟΜΗ
Πρόλογος: Αναφέρω σε μία σύντομη περίοδο γενικά το εικονιζόμενο και την εποχή, στην οποία ανήκει.
     Περιγραφή της εικόνας
     Περιγράφω τα  πρόσωπα και τα αντικείμενα, που  απεικονίζονται έτσι, 
     ώστε να μπορεί να  φανταστεί την εικόνα κάποιος που δεν την βλέπει. 
     Ερμηνεία της εικόνας
     Αναλύω τους συμβολισμούς  της
     Ερμηνεύω τις προθέσεις του καλλιτέχνη, όπως τις έχω αντιληφθεί       
     Αιτιολογώ τη γνώμη μου
     Συσχετισμός της εικόνας
     Συσχετίζω την εικόνα με τη θεματική της ενότητας, που εξετάζεται.
     Αν το κρίνω σκόπιμο, κάνω σύντομη αναφορά σε όσα σχετικά με την εικόνα
     υπάρχουν στο σχολικό εγχειρίδιο.
       Επίλογος: Γενικά συμπεράσματα και προσωπική αξιολόγηση της εικόνας

    

«Οι φωτογραφίες μπορεί να μην λένε ψέματα, 
οι ψεύτες όμως μπορούν να φωτογραφίζουν»

ΕΞΑΣΚΗΣΗ
1.  Μπείτε και εξερευνήστε τον εκπαιδευτικό κόσμο της γελοιογραφίας:  εδώ
2.   Δείτε και αυτό εδώ
                                                                         Β.Δ.