} f expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
Πρώτη Σελίδα

17.1.15

Μετάφραση κειμένων Α΄ Γυμνασίου




                                                        
ΕΝΟΤΗΤΑ  2   Η εκπαίδευση των παιδιών στην αρχαία Αθήνα
Στην Αθήνα διδάσκουν και συμβουλεύουν τα παιδιά με επιμέλεια. Πρώτα λοιπόν και η παραμάνα και η μητέρα και ο παιδαγωγός και ο ίδιος ο πατέρας φροντίζουν πώς θα γίνει το παιδί πολύ καλό, διδάσκοντας το ότι το ένα είναι δίκαιο, το άλλο άδικο και αυτό είναι ωραίο, το άλλο άσχημο. Και μετά απ΄αυτό, όταν τα παιδιά φτάσουν στην κατάλληλη ηλικία, οι γονείς τα στέλνουν στα σπίτια των δασκάλων  (στα σχολεία), όπου οι δάσκαλοι της γραφής και της ανάγνωσης από το ένα μέρος φροντίζουν πώς να μάθουν γράμματα (τα παιδιά)  και πώς να καταλαβαίνουν αυτά που είναι γραμμένα και οι δάσκαλοι της μουσικής από το άλλο μέρος προσπαθούν να τα κάνουν πιο ήμερα παίζοντας λύρα και εξοικειώνουν τις ψυχές των ανθρώπων με το ρυθμό και την αρμονία. Επιπλέον,  τα παιδιά συχνάζουν στα γυμναστήρια και τις παλαίστρες, όπου οι γυμναστές κάνουν τα σώματά τους πιο δυνατά, για να μην αναγκάζονται να δειλιάζουν εξαιτίας της κακής σωματικής κατάστασης.




ΕΝΟΤΗΤΑ 3    Επαγγέλματα των αρχαίων Αθηναίων
Οι Αθηναίοι καθώς και εκείνοι που κατοικούν στις άλλες πόλεις ασχολούνται με πολλά στη ζωή τους, για να εξασφαλίζουν τα απαραίτητα. Ο Ναυσικύδης που ήταν ιδιοκτήτης πλοίου, μεριμνούσε  για τη συντήρηση του εαυτού του και των δικών του και το ίδιο ακριβώς έκανε ο Ξένων ο έμπορος και ο Ξενοκλής, ο μικροπωλητής. Ο Πολύζηλος συντηρούσε τον εαυτό του και τους οικιακούς δούλους από την Παρασκευή κριθάλευρου και ακόμη προσέφερε δημόσιες υπηρεσίες με δικές τους δαπάνες στην πόλη πολλές φορές. Ο Γλαύκων από το Χολαργό καλλιεργούσε τη γη και έτρεφε βόδια και ο Δημέας ζούσε από την τέχνη κατασκευής χλαμύδας και οι περισσότεροι από τους Μεγαρείς ζούσαν από την τέχνη κατασκευής  εξωμίδων. Αρκετοί από τους πολίτες μάθαιναν καλά κάποια τέχνη, όπως του μαρμαρά , του κεραμοποιού, του κτίστη, του βυρσοδέψη και έτσι εξασφάλιζαν τα περισσότερα αναγκαία για τη ζωή.
ΕΝΟΤΗΤΑ  4    Ένα ταξίδι επιστημονικής φαντασίας
Ταξιδεύουμε με πλοίο περίπου τριακόσια στάδια και αγκυροβολούμε σε ένα μικρό και έρημο νησί. Και αφού μείναμε στο νησί πέντε μέρες, ξεκινάμε κατά την έκτη μέρα και την όγδοη ημέρα διακρίνουμε πολλούς ανθρώπους να τρέχουν εδώ και κει πάνω στο πέλαγος, που έμοιαζαν μ΄ εμάς σε όλα, δηλαδή και στα σώματα και στο ανάστημα, εκτός απ΄τα πόδια μόνο, γιατί αυτά τα έχουν από φελλό. Γι΄αυτό το λόγο μάλιστα, νομίζω, ονομάζονται και Φελλόποδες. Μένουμε τότε έκθαμβοι βλέποντας να μη βουλιάζουν, αλλά να με΄νουν πάνω στα κύματα και να βαδίζουν χωρίς φόβο. Εκείνοι, λοιπόν, και πλησιάζουν και μας καλωσορίζουν στην ελληνική γλώσσα και λένε ότι βιάζονται να φτάσουν στην Φελλώ, την πατρίδα τους. Μέχρι ενός σημείου, λοιπόν, βαδίζουν μαζί μας τρέχοντας δίπλα μας, έπειτα, αφού άλλαξαν δρόμο, προχωρούν ευχόμενοι σε μας «καλό ταξίδι».
                              ΕΝΟΤΗΤΑ 5 Ο πλούτος της Αττικής γης
Κποιοι  απ  τους  ηγτες  της  Αθνας  ισχυρζονται   τι   ναι  μεν  γνωρζουν δθεν το  δκαιο,   αλλ  λγω  της  φτχειας  του  λαο   αναγκζονται  να  εναι  πιο  δικοι  απναντι  στις  λλες  πλεις. Για  τον  λγο  αυτ   επιχερησα  να  διερευνσω,   εν  θα  μποροσαν  να  συντηρηθον  οι  πολτες (της Αθήνας) με  κποιο  τρπο  απ  τη  χρα  τους.  Για  τοτο  λοιπν   ρχισα  να  σχηματζω  τη  γνμη   τι  η  χρα  εναι  απ  τη  φση  της  ικαν   να  παρχει  πρα  πολλος  πρους.   Γιατ  οι  εποχς  εδ   εναι  πρα  πολ  πιες  και  τα  φυτ  που  σε  πολλ  λλα  μρη   οτε  καν  φυτρνουν,  εδ  καρποφορον.  πως  ακριβς  λοιπν  η  γη,  τσι  και  η  θλασσα  που  περιβάλλει  τη  χρα   εναι  πρα  πολ  προσοδοφρα.  Και  σα  ββαια   οι  θεο  παρχουν  στις  εποχς,   εδ  πντοτε  πρα  πολ  νωρς  αρχζουν και  πρα  πολ  αργ  τελεινουν. Πρα  απ  αυτ  η  χρα  χει  και  αγαθ  παντοτιν. Υπρχει  εκ  φσεως  η  πτρα   και  σε  μεγλη  μλιστα  αφθονα,   απ  την  οποα ( γνονται )  οι  απαρμιλλης  ομορφις  ναο   και  ξοχοι  βωμο,   πως  επσης  και  τα  κομψτατα  αγλματα  των  θεν.  Υπρχουν  και  μερικς  περιοχς  που ,  ταν  καλλιεργονται,  δεν  αποφρουν  καρπ,   ταν  μως  αξιοποιονται  για  εξρυξη,   μπορον  να  θρψουν  πολ  περισστερους  απ’  σους θα τρεφαν ,αν  καλλιεργονταν. Και  ββαια  εναι ( αυτς  οι  περιοχς )που  χουν  κοιτσματα  αργρου.
ΕΝΟΤΗΤΑ 6   Η ομορφιά δεν είναι το παν
Ένα μεγάλο ελάφι που διψούσε φτάνει κοντά σε κάποια πηγή καθαρή και βαθιά κα,ι αφού ήπιε όσο ήθελε, παρατηρούσε τη μορφή του σώματός του. Και πάρα πολύ επαινούσε τη μορφή του των κεράτων του με την ιδέα ότι είναι στολίδι για όλο το σώμα του. Και κατηγορούσε τα πολύ λεπτά πόδια του, επειδή, κατά τη γνώμη του, δεν μπορούσαν να σηκώσουν όλο το βάρος του. Και ενώ ασχολούνταν με αυτά, ακούγεται ξαφνικά και γάβγισμα σκυλιών και οι κυνηγοί να είναι κοντά. Τότε άρχισε να τρέχει ορμητικά, για να ξεφύγει και όσο έτρεχε σε ομαλό έδαφος σωζόταν από την ταχύτητα των ποδιών του. Όταν όμως έπεσε μέσα σε πυκνό δάσος, παγιδεύτηκε, επειδή του μπλέχτηκαν τα κέρατα κι έμαθε εκ πείρας ότι πράγματι ήταν άδικος κριτής των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του, κατηγορώντας αυτά που το έσωσαν και επαινώντας αυτά που το πρόδωσαν.                 

ΕΝΟΤΗΤΑ 7    Η λύση του γόρδιου δεσμού
Και όταν ο Αλέξανδρος έφτασε στο Γόρδιον, τον κατέλαβε επιθυμία να δει την άμαξα του Γορδίου και το δεσμό του ζυγού της άμαξας. Και μεταξύ άλλων και αυτό λεγόταν σχετικά με την άμαξα, ότι, δηλαδή, όποιος λύσει το δεσμό του ζυγού της άμαξας, αυτός έπρεπε να εξουσιάσει την Ασία. Ο δεσμός, λοιπόν, ήταν από φλοιό κρανιάς και ούτε τέλος ούτε αρχή φαινόταν. Ο Αλέξανδρος όμως επειδή δεν μπορούσε να  βρει τρόπο, για να λύσει το δεσμό, και δεν ήθελε να τον αφήσει άλυτο, μήπως και αυτό προκαλέσει κάποια αναταραχή στο πλήθος, αφού τον χτύπησε με το ξίφος, έκοψε στη μέση το δεσμό και είπε ότι έχει λυθεί. Απαλλάχτηκε, λοιπόν, από την άμαξα και ο ίδιος και οι γύρω του, με την ιδέα ότι είχε εκπληρωθεί για τη λύση του δεσμού. Και πράγματι  εκείνη τη νύχτα βροντές και λάμψη από τον ουρανό έδειξαν οιωνό επιδοκιμασίας και γι΄ αυτό το λόγο ο Αλέξανδρος την επόμενη μέρα προσέφερε θυσίες στους Θεούς που του φανέρωσαν και τα σημάδια και τον τρόπο λύσης του δεσμού.
  
ΕΝΟΤΗΤΑ 8   Ένα μοιραίο λάθος
ΖΗΝ : Εσύ λοιπόν , Καλληδιμίδη, πώς πέθανες; Γιατί εγώ, βέβαια, όντας προσκολλημένος στον πλούσιο Δεινία έσκασα, επειδή έφαγα περισσότερο από όσο έπρεπε.
ΚΑΛ:  Η δική μου όμως περίπτωση υπήρξε κάπως περίεργη. Γνωρίζεις άραγε ίσως και εσύ  το γέροντα Πτοιόδωρο;
ΖΗΝ:  Τον άτεκνο και πλούσιο;
ΚΑΛ:  Εκείνον τον ίδιο που φρόντισα συνεχώς,  επειδή υποσχόταν ότι μετά το θάνατό του  θα τον  κληρονομούσα. Επειδή όμως ο γέροντας ζούσε πιο πολύ και από     τον Τιθωνό, βρήκα έναν σύντομο δρόμο, για να τον κληρονομήσω δηλαδή, αφού αγόρασα δηλητήριο, έπεισα τον οινοχόο, παρά τη θέλησή του ,αμέσως μόλις ο Πτοιόδωρος ζητήσει να πιει,  αφού το βάλει μέσα σε ποτήρι κρασιού, να του το δώσει και αν κάνει αυτό, ορκίστηκα ότι θα τον αφήσω ελεύθερο.
ΖΗΝ:  Τι έγινε λοιπόν; Γιατί δείχνεις ότι θα πεις κάτι πολύ παράδοξο.
ΚΑΛ: Αφού λοιπόν φτάσαμε μετά το λουτρό μας, το παλικαράκι, βέβαια, που είχε έτοιμa τα ποτήρια κρασιού, δεν ξέρω πώς έδωσε σε μένα μεν το δηλητήριο , στον δε
 Πτοιόδωρο αυτό που δεν περιείχε δηλητήριο∙ έπειτα εκείνος λοιπόν συνέχισε να πίνει και εγώ την ίδια στιγμή,  κειτόμουν ξαπλωμένος νεκρός παίρνοντας τη θέση εκείνου. Γιατί τούτο γελάς, Ζηνόφαντε; Κι όμως δεν έπρεπε, βέβαια, να γελάς εις βάρος ενός φίλου.
ΕΝΟΤΗΤΑ 9 Ανυπέρβλητα πρότυπα
Βλποντς  σε ,  Νικοκλ   να  τιμς   τον  τφο  του  πατρα  σου,   χι  μνο  με  το  πλθος   και  τη  λαμπρτητα   των  προσφορν  σου,   αλλ  και  με  χορος   και  με  τραγοδια   και  με  αθλητικος  αγνες,   σκφτηκα  τι  ο  Ευαγρας,   εν  νιθουν  κτι   οι  νεκρο   για  σα  γνονται  εδ,   χαρεται  βλποντας   προς  αυτν ( προς  το  πρσωπ  του )  τη  φροντδα   και  τη  μεγαλοπρπεια  των  τιμν  σου   Και  πολ  μεγαλτερη  ευγνωμοσνη,   θα  φειλε   εν  κποιος  μποροσε   ξια  να  μιλσει  σχετικ  με  τις  αρχς  και  τις  ριψοκνδυνες  πρξεις  εκενου.   Διτι  θα  διαπιστσουμε   τι  οι  φιλδοξοι   και  γενναοι  ντρες   κνουν  τα  πντα  τσι   στε  ν’  αφσουν  πσω  τους  αθνατη  τη  μνμη  τους.   Αναμφβολα  και  ποιος  δεν  θα  στενοχωριταν,   ταν  βλπει  να  υμνονται  αυτο  που  ζησαν  τον  τρωικ  πλεμο,   εν  για  τον  εαυτ  του   να  γνωρζει  εκ  των  προτρων   τι ,  ακμη  κι  αν   ξεπερσει   τ’  ανδραγαθματα  εκενων,   ποτ  δεν  θα  κριθε  ξιος  για  ττοιους  επανους;   Αιτα  λων  αυτν   εναι  ο  φθνος .   Γιατ  τσο  μικρψυχοι  εναι  μερικο   απ  τη  φση  τους,   στε  με  μεγαλτερη  ευχαρστηση   θα  κουγαν  να  επαινονται   αυτο  για  τους  οποους  δεν  γνωρζουν  καν,   εν  χουν  υπρξει,   παρ  εκενοι   απ  τους  οποους   μλιστα  τυχανει  να  χουν  ευεργετηθε.

ΕΝΟΤΗΤΑ 10 Ο Σωκράτης για τη φιλία
Απ  πολλος  αυτ  ακοω ,   τι  δηλαδ  απ’  λα  τα  περιουσιακ  στοιχεα,   το  πιο  σημαντικ   εναι  ο  φλος ,  ο  ειλικρινς  και  ο  τμιος.   μως  οι  περισστεροι  φροντζουν  για  οτιδποτε  λλο  παρ  για  την  απκτηση  φλων.   Γιατ  πργματι  με  μεγλη  φροντδα  αποκτον  και  σπτια  και  χωρφια  και  δολους  και  βοσκοτπια  και  ενδματα ,   εντοτοις  φλο,   ο  οποος  εναι ,  πως  ισχυρζονται ,  το  μεγαλτερο  αγαθ,   δεν  φροντζουν  ν’  αποκτσουν.   Κι  μως  ποιο  λογο     ποιο  υποζγιο   εναι  τσο  σημαντικ,   πως  ο  ενρετος  φλος;   Ποιος  δολος   τσο  καλοπροαρετος   και  πιστς;     ποιο  λλο  απκτημα   τσο  χρσιμο  σε  λα;   Ο  σωστς  φλος   αφιερνεται   στην  κλυψη  των  αναγκν  του  φλου  του.   Και  αν  χρειζεται  να  κνει  καλ  σε  κποιον,   τον  ενισχει ,   κι  αν  κποιος  φοβται   του  συμπαραστκεται ,   και  ταν  ευτυχε,   του  προσφρει  μεγλη  ευχαρστηση,  εν  ταν  δυστυχε,   καταβλλει  πρα  πολλς  προσπθειες   να  τον  στσει  πλι  στα  πδια  του.   Παρ’  λα  αυτ  μερικο  προσπαθον  να  καλλιεργσουν  δντρα  για  τον  καρπ  τους,   εν  το  κτμα  που  παργει  κθε  λογς  καρπ   και  που  ονομζεται  φλος   με  βραδτητα  και  αμλεια   οι  περισστεροι  το  φροντζουν.
ΕΝΟΤΗΤΑ 11 Η αγάπη του Αλεξάνδρου για το Βουκεφάλα
Εκεί όπου έγινε η μάχη και στο σημείο από το οποίο ξεκίνησε ο Αλέξανδρος και πέρασε τον ποταμό Υδάσπη έκτισε δύο πόλεις. Και τη μία την ονόμασε Νίκαια, που φέρει το όνομα της νίκης κατά των Ινδών, την άλλη Βουκεφάλα εις μνήμη του αλόγου Βουκεφάλα, ο οποίος πέθανε εκεί, επειδή καταπονήθηκε από τον καύσωνα και τα γηρατειά  και αφού είχε υποφέρει πολλά και είχε περάσει πολλούς κινδύνους προηγουμένως μαζί με τον Αλέξανδρο και ο οποίος δεχόταν ως αναβάτη  μόνο τον Αλέξανδρο, επειδή απαξίωνε όλους τους άλλους αναβάτες, όντας και μεγαλόσωμος και δυνατός. Και είχε σημάδι χαραγμένο πάνω του ένα κεφάλι βοδιού, εξαιτίας του οποίου λένε ότι έφερε και το όνομα αυτό∙ άλλοι λένε πάλι ότι είχε λευκό σημάδι πάνω στο κεφάλι, ενώ ο ίδιος ήταν μαύρος, που έμοιαζε με κεφάλι βοδιού. Το άλογο αυτό χάθηκε για τον Αλέξανδρο στη χώρα των Ουξίων και ο  Αλέξανδρος διακήρυξε δημόσια σ΄ όλη τη χώρα ότι θα εκτελέσει όλους τους Ουξίους, αν δεν  του επιστρέψουν το άλογο. Τόσο μεγάλο λοιπόν ενδιαφέρον έδειξε ο Αλέξανδρος για το άλογο αυτό.
ΕΝΟΤΗΤΑ 12 Αθήνα και Ατλαντίδα
            Στο  νησ  Ατλαντδα   συγκροτθηκε  μεγλη   και  αξιλογη  δναμη  απ  βασιλιδες,   η  οποα  εξουσαζε  ολκληρο  το  νησ,   πολλ  λλα  νησι   καθς  και  περιοχς  της  στερις.   Η  δια  αυτ  δναμη   συνενθηκε  λη  σε  ναν  συνασπισμ   τον  δικ  σας  και  τον  δικ  μας  τπο   και  λη  την  περιοχ  που  βρσκεται  μσα  στο  στμιο ( στο  Γιβραλτρ)   και  με  μα  και  μνο  επθεση  κποτε  επιχερησε  να  υποδουλσει.   Ττε  ββαια ,  Σλωνα,   η  δναμη  της  πλης  σας   σε  λους  τους  ανθρπους   γινε  ξακουστ  για  τη  γενναιτητα  και  το  σθνος  της.   Ξεχρισε  απ’  λες   στη  γενναιτητα  και  στις  πολεμικς  τχνες,   σες ( υπρχουν )  κατ  τη  διρκεια  του  πολμου,   αφο  διτρεξε  τους  εσχτους  κινδνους.   Και  αφο  νκησε  τους  επιτιθεμνους,   στησε  μνημεο  νκης   και  παρεμπδισε  την  υποδολωση  σων  δεν  εχαν  ακμη  υποδουλωθε.   Τους  υπλοιπους  με  μεγαλοψυχα   λους  τους  ελευθρωσε.   Και  αργτερα   ταν  γιναν  πρα  πολ  δυνατο  σεισμο  και  κατακλυσμο,   η  νσος  Ατλαντδα,   αφο  βυθστηκε  στη  θλασσα,   εξαφανστηκε.   Γι’  αυτ  και  σμερα  το  εκε  πλαγος  χει  γνει  αδιβατο  και  ανεξερενητο.


Εδώ