} f expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
#a466ff
Πρώτη Σελίδα

14.5.21

Ὕμνος εἰς Ἥλιον, Μεσομήδης ὁ Κρής

Φωτογραφία: Β. Δουληγέρη
 

Ὕμνος εἰς Ἥλιον

Χιονοβλεφάρου πάτερ Ἀοῦς,
ῥοδόεσσαν ὃς ἄντυγα πώλων
πτανοῖς ὑπ’ ἴχνεσσι διώκεις,
χρυσέαισιν ἀγαλλόμενος κόμαις,
περὶ νῶτον ἀπείριτον οὐρανοῦ
ἀκτῖνα πολύστροφον ἀμπλέκων,
αἴγλας πολυδερκέα πάναν
περὶ γαῖαν ἅπασαν ἑλίσσων.

9.5.21

Χωρίς μπαχαρικά

Σκύρος

Χωρίς μπαχαρικά

Στο μικρό τραπέζι της κουζίνας σου,
οι δανεικές καρέκλες,
ένα κρυστάλλινο ποτήρι πεισματάρικο
έξω έξω το έβαζες πάντα στο ντουλάπι και όμως δεν έπεσε ποτέ,
δύο ποτήρια δώρο απ΄ την ΒP
και άλλα σεμνά και απαρατήρητα
«Εμένα μ΄ αρέσουν και να μου φέρετε άλλα, αυτά θα βγάζω.»

Ὕμνος εἰς Νέμεσιν, Μεσομήδης ὁ Κρής

 "Justice and Divine Vengeance Pursuing Crime" (1808)Pierre-Paul Prud’hon, Μουσείο του Λούβρου

Ὕμνος εἰς Νέμεσιν

Νέμεσι πτερόεσσα βίου ῥοπά͵

κυανῶπι θεά͵ θύγατερ Δίκας͵

ἃ κοῦφα φρυάγματα θνατῶν

ἐπέχεις ἀδάμαντι χαλινῷ͵

ἔχθουσα δ’ ὕβριν ὀλοὰν βροτῶν

μέλανα φθόνον ἐκτὸς ἐλαύνεις.

4.5.21

Ο Ζητιάνος, Ανδρέας Καρκαβίτσας- Ανάλυση, Απαντήσεις


Α.
Εισαγωγικές επισημάνσεις και ένταξη του έργου στην εποχή του

Γραμματειακό είδος: Κοινωνικό νατουραλιστικό μυθιστόρημα με ηθογραφικά και πλούσια λαογραφικά στοιχεία. (απόσπασμα) 18961897

       Η κατάταξη του Ζητιάνου σε ένα λογοτεχνικό γένος αποτέλεσε αντικείμενο φιλολογικού προβληματισμού και παραμένει ανοιχτό ζήτημα. Ορισμένοι  υποστήριξαν ότι είναι ηθογραφική νουβέλα, άλλοι μυθιστόρημα και ορισμένοι πολυσέλιδο διήγημα.. Ο Π. Δ. Μαστροδημήτρης σημείωσε ότι στην Πεζογραφία πολλές φορές  είναι δύσκολη η διάκριση της νουβέλας από το διήγημα, ενώ από την άποψη της σύνθεσης ευρύτερων καταστάσεων, η νουβέλα ανήκει σε έναν βαθμό στο γένος του μυθιστορήματος. Έπειτα από όλα αυτά – καταλήγει- δεν θα είχε νόημα να επιμείνουμε σε έναν μονολεκτικό ειδολογικό χαρακτηρισμό.

      Το έργο χωρίζεται σε πέντε κεφάλαια, τα οποία φέρουν  τους ακόλουθους τίτλους :

1. Το συναπάντημα
2. Mυστήρια της Ζητιανιάς.
3. Τα βότανα
4. Ο Βρυκόλακας
5. Δικαιοσύνη

Το σχολικό απόσπασμα ανήκει στο  β΄ κεφάλαιο του έργου, στα Μυστήρια της Ζητιανιάς.

 Β. Το ιστορικό πλαίσιο της συγγραφής του Ζητιάνου

1.5.21

Η πόλις, Κ.Π. Καβάφης

Ανάσταση στην Αγι- Αναστασά, Ἀλέξανδρος Παπαδιαμάντης

Αγία Αναστασία η Φαρμακολύτρια, Σκιάθος

Ὁ Γιάννης ὁ Κούτρης δὲν ἤθελε μόνον νὰ ἑορτάσῃ μὲ τοὺς συννομεῖς* του χωριστὰ τὴν Ἀνάστασιν εἰς τὸ κατάμερόν του, ἀλλ’ ἐπεθύμει καὶ νὰ τελεσθῆ ἡ Ἀνάστασις αὕτη ὄχι εἰς ἄλλην ἐκκλησίαν, ἀλλ᾽ ὡρισμένως εἰς τὴν Ἁγι’ Ἀναστασά. Ἀφοῦ τὸ πάλαι* ἦτο ἐκκλησία, ἀφοῦ ὁ χῶρος οὗτος ἦτο καθιερωμένος εἰς λατρείαν Χριστοῦ, διατί τάχα νὰ μὴ λειτουργῆται; Μάτην ὁ παπ - Ἀγγελὴς ἐξόδευε τὴν ὀλίγην μάθησίν του καὶ τὴν ἔμφυτον λογικήν του, διὰ νὰ τὸν πείση ὅτι ἐζήτει παράλογα. Ὁ αἰπόλος* ἔμεινεν ἀμετάπειστος.

30.4.21

22.4.21

Ιλιάδα, Ραψωδία Χ, στ. 247-394- Φύλλο εργασίας

 

  1. Τι είναι ο αγώνας λόγων και ποιο σκοπό έχουν οι πολεμιστές, όταν τον εκφωνούν; 
  2. Να υπογραμμίσετε τους στίχους, στους οποίους παρακολουθούμε τον αγώνα λόγων των 2 μονομάχων
  3. Εδώ εξυπηρετείται ο τυπικός σκοπός του αγώνα λόγων; Ποιο σκοπό έχει η ομιλία του Έκτορα;
  4. Πώς αντιδρά ο Αχιλλέας και γιατί;
  5. Να εντοπίσεις στα λόγια του Αχιλλέα το   “σχήμα του αδύνατου” . Να το σχολιάσεις.
  6. Με ποιο όπλο ξεκινά η μονομαχία και πώς εξελίσσεται;