} f expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
#a466ff
Πρώτη Σελίδα

13.3.22

O Ρωσσαγγλογάλλος, Ανώνυμος

Λικέρ των θαρραλέων Ελλήνων, από τη Συλλογή ετικετών – πηγή:  Bibliothèque nationale de France.* 

Α.  Το κείμενο

*«Σαπούνι των  Ελλήνων», «Νέκταρ των Ελλήνων», «Λικέρ Μεσολογγίου» και «Μυραλοιφή à la Grecque»: από τα μέσα της δεκαετίας του 1820, θέματα εμπνευσμένα από την Ελλάδα αποτυπώνονται σε μεγάλη ποικιλία προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Συμμετέχουν και οι ζαχαροπλάστες αφιερώνοντας στην Ελληνική Επανάσταση επιλεγμένες σειρές από περιτυλίγματα και ετικέτες, ενώ λίγους μήνες μετά τον θάνατο του Βύρωνα, κυκλοφορεί κολόνια με το όνομα «Esprit de Byron». Η θετική στάση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης απέναντι στην ελληνική επανάσταση παίρνει και εμπορικό χαρακτήρα μέσω της διαφήμισης.

 Β΄μέρος –  Προσέγγιση του κειμένου

Εισαγωγικές επισημάνσεις και ένταξη του έργου στην εποχή του

Γραμματειακό είδος: Έμμετρη σάτιρα/ Διαλογικό, σατιρικό ποίημα.

Σκοπός του έργου είναι η κατήχηση του λαού ότι δεν πρέπει να βασίζεται στους ξένους κηδεμόνες και μνηστήρες της εξουσίας, οι οποίοι επενέδυαν στην ελληνική επανάσταση, για να αναλάβουν το ρόλο του διαιτητή μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων με απώτερο στόχο να αποκομίσουν πολιτικά οφέλη ή ευελπιστούσαν σε ένα κατακερματισμένο, μικρό και ανίσχυρο ελληνικό κράτος, το οποίο ασφαλώς θα χρειαζόταν κάποιο προστάτη, για να επιβιώσει. Ο άγνωστος ποιητής προσπαθεί να πείσει τους Έλληνες να μην τρέφουν αυταπάτες για βοήθεια των ξένων και να υπολογίζουν αποκλειστικά στις δικές τους δυνάμεις. Το κείμενο φέρει επιρροές των πρώτων ανώνυμων χειρόγραφων του Κοραή και της Ελληνικής Νομαρχίας.

 Ο Byron δημοσίευσε ελληνικά 32 στίχους του Ρωσσαγγλογάλλου και μετέφρασε στην αγγλική τους πρώτους δεκατέσσερις.  

11.3.22

Κάποιος να πει, Δημήτρης Ελευθεράκης



Κάποιος να είναι εδώ. Κάποιος 

να μας σηκώνει το μαξιλάρι

 

Κάποιος ν΄ αφήσει κάτι για μας

όταν δεν θα είναι εδώ.

 

Κάποιος να φύγει πριν από εμάς

ή μετά από εμάς.

 

Κάποιος να στρώσει το τραπέζι.

Να φάει το φαγητό που αγαπάμε.

Να χύσει λίγο κρασί στο χώμα για μας.

 

Κάποιος να μας πει πως και το τέλος, όταν έλθει, 

θα περάσει σαν όλα τ΄άλλα.

 


Άσπρα Μήλα, Δημήτρης Ελευθεράκης, Εκδ. Πατάκη

10.3.22

"Καλοκαιρία του χειμώνα" Β.Δ.


"Καλοκαιρία του χειμώνα"

                                            Στην Ελευθερία, την Κατερίνα και όλο το Γ4 του 2020-21

Χιόνι θηλυκό, 
όμορφο, διακριτικό κ επίμονο.
Κλέβει το βλέμμα των μαθητών 
από την Γενική ως επιρρηματικό προσδιορισμό,
το μυαλό κλειστό 
λόγω αναχωρήσεων Μαρτίου,
το καλοριφέρ κλειστό 
από συμπαράσταση στον έξω κόσμο
 το παράθυρο ανοιχτό λόγω κόβιντ.
Πού και πού χαμογελάμε όμως,
όλη η τάξη,
γιατί η αταξία, που συμφωνήθηκε με το βλέμμα,

21.2.22

Οι δικές μου δημιουργικές δραστηριότητες (Γράφω την αλήθεια και μόνο την αλήθεια)

Μερικές φορές διαβάζω ένα βιβλίο

άλλοτε παίζω μπάσκετ λες κ πάω για βραβείο

Μερικές φορές μιλάω στο κινητό

άλλες παίζω ηλεκτρονικό

πού και  πού βλέπω ένα θεατρικό

άλλοτε μαγειρεύω κάτι αριστουργηματικό


Όταν μού' ρχεται όρεξη 

βλέπω καμιά ταινία

συνήθως απ' αυτές με τα πολλά βραβεία

Ακούω μουσική

ή πάω για περπάτημα

Ιστορία διαβάζω πάντα εξωσχολική 

ή γράφω ένα διήγημα για κάτι εξωφρενικό

ή αν η μέρα είναι θερινή 

16.2.22

Οι δημιουργικές δραστηριότητες στη ζωή μου, Σχέδιο μαθήματος- Φύλλα εργασίας


ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ

ΚΕΙΜΕΝΟ Α.

«Χόμπι: γιατί χρειάζονται και πώς θα ανακαλύψετε το δικό σας!»

Όλοι έχουμε ένα τουλάχιστον άτομο στον κύκλο μας, το οποίο πέρα από όλα τα άλλα χαρακτηριστικά του, όλοι τον/ την “γνωρίζουν” για ένα του χόμπι, το οποίο ασκεί με πάθος. Είτε αυτό είναι κάποιο είδος γυμναστικής (π.χ. τρέξιμο) είτε κάποια άλλη μορφή δημιουργικής ενασχόλησης, στην οποία αφιερώνουν τον ελεύθερο χρόνο τους και η οποία έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της ταυτότητας τους.

Συνήθως οι άνθρωποι, που δείχνουν τέτοιου είδους αφοσίωση στα χόμπι τους, είναι άνθρωποι, που έχουν συνειδητοποιήσει ότι είναι επικίνδυνο να ταυτιζόμαστε αποκλειστικά με εξωτερικούς παράγοντες, όπως  η εργασία μας. Και ενώ όλοι ξέρουμε ότι δεν είναι εύκολο να βρίσκουμε ελεύθερο χρόνο κάθε μέρα, είναι σημαντικό, όταν βρίσκουμε, να τον αξιοποιούμε σωστά, απομακρυνόμενοι από την βαρετή, κουραστική ή ακόμα και επώδυνη καθημερινότητα και εστιάζοντας σε κάτι το οποίο μας φέρνει πραγματική χαρά.

Παρακάτω είναι 3 οφέλη που προσφέρουν τα χόμπι στην πνευματική μας υγεία πρωτίστως, καθώς και 4 τρόποι, για να ανακαλύψετε το δικό σας:

1.  Ο όρος "χόμπι" μεταφράζεται ως “ενασχόληση/ απόδοση προσοχής”, μια πρακτική η οποία, όταν εφαρμόζεται συνειδητά βοηθά το μυαλό μας να “αποσυμπιέστεί” από τις όποιες ανησυχίες μάς ταλανίζουν σε μόνιμη βάση στην καθημερινότητά μας. Ακόμα και αν το χόμπυ δεν βοηθά στην επίλυση των προβλημάτων που αποτελούν την πηγή τους, σίγουρα αποφεύγοντας να εστιάζουμε σε δεσμεύσεις και υποχρεώσεις για κάποιες ώρες, παίρνουμε ένα αναγκαίο διάλειμμα. Με αυτό τον τρόπο, όταν θα πρέπει να ασχοληθούμε μαζί τους ξανά, θα είμαστε αναζωογονημένοι και καλύτερα προετοιμασμένοι. Για τον ίδιο ακριβώς λόγο τα χόμπι αποτελούν μέρος πολλών πρωτοκόλλων θεραπείας για άτομα με ψυχολογικά προβλήματα ή ζητήματα εξάρτησης.

2.    Λειτουργούν αγχολυτικά. Στον κυκεώνα της καθημερινότητάς μας ο καλύτερος τρόπος για να εκμεταλλευτούμε το χρόνο μας ενώ ταυτόχρονα ξεκουραζόμαστε μετά από μια κουραστική ημέρα είναι η ενασχόληση με μια αγαπημένη συνήθεια. Έρευνες έχουν αποδείξει ότι η ενεργή ενασχόληση με δημιουργικές εργασίες μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο στην αντιμετώπιση του άγχους, αλλά και της κατάθλιψης.

3.    Μπορούν να βοηθήσουν στην καλύτερη κοινωνικοποίησή μας. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα ομαδικά χόμπι,  σπορ, θεατρικές ομάδες ή εθελοντισμό.

Αν δεν έχετε ήδη βρει το δικό σας χόμπι, αν ψάχνετε για νέο ή απλώς  θέλετε να εμπλουτίσετε τις δραστηριότητες σας, παρακάτω είναι μερικοί απλοί τρόποι, ώστε να βρείτε τη δική σας αγαπημένη ασχολία για τον ελεύθερο σας χρόνο:

1.    Γυρίστε στα θρανία!

Εξαιτίας της πανδημίας ολοένα και περισσότερα άτομα/ οργανισμοί έχουν μεταφέρει τη δραστηριότητά τους στο internet, προσφέροντας online μαθήματα. Με μια απλή “έρευνα” ανάμεσα σε φίλους ή ψάχνοντας σε κοινωνικά δίκτυα, όπως το Facebook η το LinkedIn σίγουρα θα βρείτε κάτι, το οποίο να σας κεντρίσει το ενδιαφέρον.

2.    Ακούστε το παιδί που έχετε μέσα σας!

Είναι συχνό φαινόμενο, τα χόμπι της παιδικής/ εφηβικής ηλικίας να μας συνοδεύουν και στην ενήλικη ζωή μας. Ακόμα και αν αυτό δεν ισχύει για εσάς, δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να αντλήσετε έμπνευση από τα πράγματα που αγαπούσατε να κάνετε μικροί, ώστε να βρείτε κάτι που σας αρέσει τώρα. Μην ξεχνάτε, επί της ουσίας ένα χόμπι είναι “μίνι-διακοπές” για τον εγκέφαλό σας, γιατί να μην τις περάσετε, λοιπόν, επιστρέφοντας σε μια πιο ευχάριστη και ξέγνοιαστη περίοδο της ζωής σας;

3.    Παραμείνετε πάντα ανοιχτοί σε νέες εμπειρίες.

Πολύ συχνά, τα πιο αγαπημένα χόμπι προκύπτουν κατά λάθος και εντελώς τυχαία. Είτε δοκιμάσαμε να κάνουμε κάτι με κάποιο φίλο, ή βρεθήκαμε τυχαία σε ένα σημείο και παρατηρήσαμε κάποιον άλλο να ασχολείται με κάτι που μας τράβηξε την προσοχή. Γενικά, η “οδηγία” είναι να είστε ανοιχτοί και να λέτε ναι περισσότερο από όχι σε νέες προτάσεις και ιδέες. Ποτέ δεν μπορούμε να ξέρουμε από πριν πού οδηγεί μια νέα πόρτα που ανοίγει μπροστά μας αν πρώτα δεν την διαβούμε. Ποιος ξέρει, στην άλλη μεριά μπορεί να είναι το χόμπι που θα σας συνοδεύει για το υπόλοιπο της ζωής σας!

(Από τον ηλεκτρονικό τύπο, ανώνυμο άρθρο -διασκευή)

Δραστηριότητες

1.    Ποιες προτάσεις κάνει ο/η κειμενογράφος, για να αξιοποιήσει κάποιος τον ελεύθερο χρόνο του;

2.   Ο/Η κειμενογράφος αναφέρει μερικούς απλούς τρόπους, ώστε να βρείτε τη δική σας αγαπημένη ασχολία για τον ελεύθερο σας χρόνο: Η  2η  πρόταση δεν ταιριάζει στην ηλικία σας. Να την αντικαταστήσετε  προσθέτοντας μια πρόταση για παιδιά της ηλικίας σας. Αναπτύξτε  σε μία παράγραφο. Προσέξτε να τηρήσετε όσα μάθατε για τη δομή της παραγράφου (Θεματική περίοδος- Λεπτομέρειες- Κατακλείδα)

3.    Να γράψετε το κύριο θέμα της 1ης παραγράφου. (πλαγιότιτλος)

4.    Είστε ο Διευθυντής ή η Διευθύντρια  Σύνταξης του ηλεκτρονικού περιοδικού, στο οποίο δημοσιεύεται το κείμενο, και δεν σας αρέσει ο πρόλογος. Τον θεωρείτε κοινότοπο. Αλλάξτε τον με έναν δικό σας, που θα ταιριάζει στο κείμενο και θα προετοιμάζει τον αναγνώστη για όσα θα διαβάσει στη συνέχεια.

5.    Αλλάξτε τον τίτλο της δημοσίευσης.  

6.  Να αναγνωρίσετε συντακτικά τις χρωματιστές λέξεις και προτάσεις με βάση όσα μάθαμε για το Υποκείμενο, Αντικείμενο, Κατηγορούμενο και τους Ομοιόπτωτους προσδιορισμούς (Παράθεση- Επεξήγηση- Επιθετικός προσδιορισμός- Κατηγορηματικός Προσδιορισμός.

7.    Συμπλήρωσε τον πίνακα, όπως το παράδειγμα:

Λέξη

Θέμα

Παραγωγική κατάληξη-επίθημα

Παράγεται από

δυνατότητα

δυνατ-

-ότητα

δυνατός: επίθετο

έμπνευση

 

 

 

καθημερινότητα

 

 

 

υγεία

 

 

 


 

 

                         

 👇👀💚💜

ΚΕΙΜΕΝΟ Β.

«Δώστε μας πίσω τον ελεύθερο χρόνο μας!», Αρετή Γεωργιλή

ΠΡΟΧΘΕΣ, ένας οργανισμός με κάλεσε στην επίσημη ετήσια δεξίωσή του για το νέο έτος που θα γίνει σε λίγες μέρες και η πρόσκληση που έλαβα ήταν πλούσια και εντυπωσιακή. Ήδη ονειρεύομαι τη στιγμή που θα βρεθώ στη μεγάλη σάλα, τα βιολιά θα παίζουν ένα ωραίο βιεννέζικο βαλσάκι, θα κρατώ στο χέρι ένα ποτήρι ακριβή γαλλική σαμπάνια, θα φορώ (από πάνω μόνο) μια μεταξωτή καινούργια μπλούζα που πρόλαβα και αγόρασα για τέτοιες περιστάσεις και με... τις παντόφλες, αραχτή μπροστά στον υπολογιστή μου, θα μιλώ για τη διεθνή επικαιρότητα και θα κάνω καινούργιες γνωριμίες.

Ειλικρινά, μένω ενεή με τον τρόπο, που ακόμη και σοβαροί, αναγνωρισμένοι φορείς προσπαθούν να πάρουν μερίδιο του τηλεχρόνου μας, που ουσιαστικά είναι πια σχεδόν όλος ο χρόνος μας. Τηλερεσεψιόν, τηλεσυναντήσεις, τηλεσεμινάρια εδάφους αέρος και αέρος αέρος, τηλεπαρουσιάσεις των πάντων, ορατών τε και αοράτων, τηλεοτινάναι. Είναι σαν να έχουν κολλήσει όλοι τον φόβο μην ξεχαστούν και καταφεύγουν σε ενέργειες πανικού και δημιουργίας άστοχου και ανούσιου περιεχομένου.

Δυστυχώς, δεν μπορεί να γίνονται όλα ψηφιακά. Ή μάλλον γίνεται, αλλά τι νόημα έχει να γίνονται απλώς για να γίνονται, όταν οι περισσότεροι και οι περισσότερες από εμάς κινδυνεύουμε να κάψουμε τον εγκέφαλό μας;

Μια έρευνα της Foster Grant στην Αμερική έδειξε ότι ο/η μέσος/-η Αμερικανός/-ή πολίτης περνά έξι ώρες παραπάνω στον υπολογιστή του κατά τη διάρκεια της πανδημίας σε σχέση με πριν, δηλαδή περνάει περίπου δέκα με δώδεκα ώρες την ημέρα κάνοντας διάφορα πράγματα στην οθόνη, εργάζεται, επιτηρεί την εκπαίδευση των παιδιών, συμμετέχει στις συναντήσεις των οργανώσεων στις οποίες είναι μέλος, ψυχαγωγείται, μιλά με τους αγαπημένους του ανθρώπους, αναζητά και αγοράζει πράγματα που είναι απαραίτητα, ενημερώνεται.

Πόσο χρόνο μπορείς να περνάς κάθε μέρα μπροστά στον υπολογιστή σου, κάνοντας τα πάντα εκεί; Θεωρητικά, απεριόριστο. Πρακτικά, άπειρα άρθρα αναφέρουν τα πολλά προβλήματα υγεία, που σχετίζονται με την υπερβολική χρήση του υπολογιστή, από πονοκεφάλους και πρησμένα μάτια μέχρι μυωπίες, προβλήματα στη σπονδυλική στήλη, υπερβολικό άγχος και άλλα πολλά.

Εμένα, όμως, εδώ με ενδιαφέρουν κυρίως τα ιδεολογικά θέματα και οι κοινωνικές μεταβολές που μπορεί να φέρει αυτή η νέα «κανονικότητα» και κυρίως ο κίνδυνος να βολευτούμε στην ατομικότητά μας και να γίνουμε κοινωνικά μαλθακοί και αδιάφοροι. 

Ένα από τα πλεονεκτήματα που μας προσφέρει ο ελεύθερος χρόνος και ο ελεύθερος τηλεχρόνος μας, πέρα από το προφανές της ξεκούρασης και της ανασύνταξης των δυνάμεών μας, είναι η δυνατότητα της συμμετοχής μας σε συλλογικές δράσεις, αθλητικές, πολιτικές, ακτιβιστικές, δράσεις αλληλεγγύης και φιλανθρωπίας που δίνουν ένα νόημα σε αυτό που είμαστε. Τι θα γίνει, αν συνηθίσουμε να αδιαφορούμε και να μη δίνουμε δεκάρα για το τι συμβαίνει γύρω μας; Τι θα γίνει, αν ξεχάσουμε να μοιραζόμαστε και πόση μοναξιά θα νιώθουμε τότε; Μόνο αγριότητα και βία.

Γράφοντας αυτά, θυμήθηκα πόσο ζήλεψα ένα ζευγαράκι που είδα έξω από το Free Thinking Zone να χορεύει σουίνγκ. Η κοπέλα σιγοτραγουδούσε τον ρυθμό και ο άνδρας τής μάθαινε φιγούρες και κόλπα. Κι έτσι απλά και όμορφα, η πανδημία έρχεται να μας θυμίσει τι ωραία που ήταν η ζωή τότε που είχαμε χρόνο να ξοδέψουμε και τον περνούσαμε μαζί.

Η επανάσταση ενάντια στη μαλθακότητα πρέπει ν' αρχίσει με τη διεκδίκηση του δικαιώματός μας στην τεμπελιά*!

*Πολ Λαφάργκ, Το δικαίωμα στην τεμπελιά

Αρετή Γεωργιλή, Ηλεκτρονική έκδοση lifo,  6.2.2021

Δραστηριότητες

1.    Τι προκαλεί στους χρήστες η υπερβολική χρήση του υπολογιστή, σύμφωνα με το κείμενο;

2.  «Κι έτσι απλά και όμορφα, η πανδημία έρχεται να μας θυμίσει τι ωραία που ήταν η ζωή τότε που είχαμε χρόνο να ξοδέψουμε και τον περνούσαμε μαζί.»
α. Ποια άποψη εκφράζει η συντάκτρια;
β. Συμφωνείτε ή όχι; Γράψτε τη γνώμη σας σε 1 παράγραφο, προσπαθώντας να την αιτιολογήσετε.

3. Ποιο σημαντικό πλεονέκτημα προσφέρει ο ελεύθερος χρόνος, σύμφωνα με τη συντάκτρια;

4. "Τηλερεσεψιόν, τηλεσυναντήσεις, τηλεσεμινάρια εδάφους αέρος και αέρος αέρος, τηλεπαρουσιάσεις των πάντων, ορατών τε και αοράτων, τηλεοτινάναι."  Πώς θα χαρακτηρίζατε το ύφος σ΄αυτό το χωρίο; Ειρωνικό, σοβαρό, χιουμοριστικό, επίσημο;


5. Ας συζητήσουμε τι είναι το «δικαίωμα στην τεμπελιά».

  • Πιστεύετε ότι έχετε αυτό το δικαίωμα;
  •  Τι ή ποιοι σας εμποδίζουν να απολαύσετε αυτό το δικαίωμα;
  • Γράψτε  εδώ:

 

 

 

 

 

6. " να κάψουμε τον εγκέφαλό μας" : αντικαταστήστε τη μεταφορά με κυριολεξία.   

7. Ζωγραφίστε το δικό σας χόμπι, ώστε να καταλάβουμε όλοι ποιο είναι…

 

ΚΕΙΜΕΝΟ Γ   "ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΜΕ ΟΜΠΡΕΛΕΣ", Γιάννης Ρίτσος.

 Ποια συναισθήματα σάς προκαλεί το ακόλουθο ποίημα; Ακούστε κι αυτό.

Κορίτσια με ομπρέλες

Χορεύουν στο πάρκο

Στρόβιλος.

Φώτα χρυσά μενεξελιά

Κι έπιασε βροχή.

Κορίτσια με ομπρέλες χορεύουν στο πάρκο

κι έπιασε βροχή.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ